zondag 14 april 2013

#50books - 14 Hutje van Heidegger


#50books is een initiatief van Petepel waarbij elke week een nieuwe boekvraag gesteld wordt zodat wij, gretige lezers, erover kunnen nadenken/praten/grijnzen/bloggen.

De veertiende vraag is: Welk boek heeft jou verliefd doen worden op een stad of land?

Nooit heeft de reiskoorts mij gegrepen en heb ik een reisboek gelezen. Naar het buitenland op vakantie is voor mij geen must en al ben ik van Berlijn wel erg gecharmeerd, was dit niet naar aanleiding van een boek.

Toch is het een schrijver geweest waardoor ik een bepaalde plek op aarde heb bezocht. Of beter gezegd het was de relatie die ik was aangegaan met een filosoof (die inmiddels al wat jaren mijn wettelijke echtgenoot is) die mij naar het zuiden van Duitsland bracht op zoek naar een hut. Om preciezer te zijn, de hut waar Martin Heidegger veel van zijn werken heeft geschreven waar mijn eigen privé filosoof groot fan van is.

Ons avontuur ging als volgt:




7 opmerkingen:

Ninia zei

Wat leuk dat je daar nog de foto's van hebt. En mocht je daar zomaar voor de deur zitten? Het is een mooie plek, mooie Hütte en mooi uitzicht. Daar zou je zeker filosofisch van worden.

Niek zei

Alleen eh was dit dus niet de juiste hut. :-)
Maar we zaten wel dicht in de buurt.

In de winter ging men daar op de langlauf naar de winkel en universiteit. Ook leuk idee. En inspirerend ook.

Ninia zei

Oh nu word ik wel heel nieuwsgierig naar de juiste hut. Hebben jullie die nog wel gevonden? Anders moet je nog een keer terug met je privé-filosoof.

Niek zei

Nee, niet meer gevonden. We zijn een jaar later nog eens gaan kijken maar we denken dat de hut niet meer bestaat of op een te ver weg gestopt privé terrein staat.
De foto's zijn uit een fotoboek (nog uit het fotorolletjestijdperk). De teksten zijn wellicht niet zo goed te lezen met de scan die ik er van gemaakt heb.

Anoniem zei

Hij zat daar zeker niet slecht, die Heidegger.

Terugwerkende boekenreiskoorts, bestaat dat ook?

Je bent een boek aan het lezen en je herkent daarin een plek waar je ooit geweest bent en je bedenkt dat je daar nog eens naar terug zou willen....;)
Hermine

Niek zei

Oh dat soort koorts bestaat zeker. Er zijn ontelbare soorten koorts. En er zijn er zelfs waar je naar kunt verlangen. Verlangkoorts.

Mark zei

De hut bestaat nog steeds, maar staat op prive-terrein. Je kunt er niet bij komen en van een afstand is ie niet te zien.
Met Google Maps kun je vaag iets zien. Verder bestaat er een fotoboek over en blogs van anderen die op zoek gingen.

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...