zondag 18 oktober 2015

#50books - 2015.39 Geen boek zonder hart

In deze derde jaargang van #50books is het de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel die de vragen stelt.

En de negenendertigste vraag is:
Weet jij van elk boek in je verzameling waar je het gekocht hebt of van wie je het hebt gekregen?

Ieder boek dat ik heb gekocht of gekregen heeft een eigen kloppend hart. De kleur, temperatuur, snelheid van kloppen en alle andere mogelijke eigenschappen van het hart worden bepaald door hoe ik aan het boek gekomen ben. Zo krijgt het naast de woorden in het boek nog een ander eigen verhaal.

Het hart kan in de loop der jaren veranderen. Bijvoorbeeld doordat ik het boek gelezen heb en daarmee is er een nieuwe kleur aan het hart meegegeven. Of het kan zijn dat het hart steeds minder snel gaat kloppen totdat het uiteindelijk helemaal stilstaat en overlijdt. Dan doet het boek mij niets meer, heb ik er geen enkele band mee en is het een opluchting om er afscheid van te nemen door middel van kringloopwinkel of de papierbak.

Al weet ik dan wellicht niet meer exact van elk boek hoe ik er aan gekomen ben, er zitten zeker exemplaren tussen die een warme herinnering aan die omstandigheden ingebed hebben en die daar nooit meer van loskomen. En ja, dan gaat het exact om dát exemplaar en niet een van zijn vele broertjes en zusjes. Ieder exemplaar heeft zijn eigen unieke hart.

1 opmerking:

Liesbeth zei

Moooooi! Dat kloppende hart van ieder boek.
Herken het maar had er niet zo'n begrip bij.

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...