donderdag 29 oktober 2015

Hamlet - Richard Appignanesi & Emma Vieceli

Hamlet van Shakespeare en dan in manga-vorm. Goed idee zou ik zo zeggen. Het lezen van het toneelstuk of het stuk zelf op de planken zien, kan nog wel eens afschrikken. Dus door het in een andere vorm te brengen, kunnen ook lezers die er anders niet veel heil in zien, kennis maken met deze klassieker.

Wat mij betreft is het helaas alleen bij dit goede idee gebleven. Degene die de tekst geschikt heeft gemaakt voor deze uitgave, heeft er voor gekozen de setting van het stuk te laten plaatsvinden in de toekomst. En wel een toekomst waarin de klimaatverandering de wereld heeft omgetoverd in een dystopische cyberwereld die constant in oorlog is. Dat er vervolgens met messen en zwaarden gevochten wordt, vind ik in die context zeer onwaarschijnlijk en daardoor storend. Best om het in een andere context te plaatsen maar zorg dan wel dat dit dan klopt.

De teksten van Shakespeare zijn niet aangepast aan de moderne tijd. Dus in een wereld uit de toekomst spreekt men oud Engels. Het zal een bewuste keuze zijn maar mij spreekt het niet aan. Het Engels van Shakespeare leest niet echt makkelijk en als je het meer toegankelijk wil maken met een manga-uitgave, zorg dan ook dat het leesbaar is.

Een groot deel van het verhaal kon ik niet goed volgen. Het is dat er achterin nog een samenvatting staat dat het toch nog allemaal op zijn plaats viel.
De tekeningen spraken mij ook nog eens niet aan, een kwestie van smaak natuurlijk.
Al met al voor mij een mislukt experiment.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...