zondag 29 november 2020

Clarkesworld Magazine Issue 168 September 2020

In deze septemberuitgave van Clarkesworld Magazine  zeven korte verhalen en vier non-fictie artikelen. Opvallend is dat het meeste van Amerikaanse schrijvers komt terwijl ik dit blad juist zo waardeer omdat het vaak verhalen uit de hele wereld weet te publiceren.

Lone Puppeteer of a Sleeping City van Arula Ratnakar staat geschreven in de jij-vorm. Ik merk dat ik dat onplezierig lezen vind en snap ook niet zo goed wat daar de toegevoegde waarde van is. Certainty van Isabel Lee is ook in de jij-vorm geschreven. En ik kon er maar niet goed aan wennen. Als het nu werkelijk zo is dat ze mij aanspreken maar dat is het niet. Het wordt geschreven met wat ik allemaal beleefd zou hebben. Omdat dit in de verste verte niet het geval is, werkt dit niet voor mij.

Heel jammer want Lone Puppeteer of a Sleeping City vond ik best interessante ideeën hebben over onder andere streven naar onsterfelijkheid, de noodzaak van meebewegen met moderne ontwikkelingen omdat men anders stil komt te staan en wat is het echte leven als men in een simulatie terecht komt. Misschien wel weer een beetje erg veel wat aan bod kwam en was het sterker geweest om een thema meer uit te diepen.

Het verhaal Certainty is gebaseerd op een sterk idee namelijk dat alles wat er gebeurt al vastligt. Waarom dat zo is, wordt in het verhaal uitgelegd. En dat roept dan natuurlijk vragen op over wat alles dan nog is, denk bijvoorbeeld aan de liefde? Dit zijn precies de verhalen waar ik dit tijdschrift voor lees. Het maakt me meer bewust van de principes waarop ik leef namelijk dat ik denk vrije wil te hebben. Zo'n verhaal laat dat idee toch even rillen.

Ask the Fireflies geschreven door R. P. Sand is van dit nummer veruit mijn favoriet. Grappig want toen ik begon te lezen dacht ik eerst dat het verhaal verteld werd vanuit het perspectief van een kat en dat trekt me helemaal niet. Je wordt als lezer in een wereld van regenbogen en eenhorens getrokken en ontwikkelt zich meer en meer naar een medische IA die geen taal heeft om duidelijk te maken dat een comateuze kind zeker nog levenskansen heeft. De gruwelijke waarheid op het einde is de kers op de taart.
Heerlijk als een verhaal me er echt in weet te trekken en misschien is dat extra lekker als er in het begin nog wat weerstand bij mij is.

2 opmerkingen:

es ba zei

Hoi Niek,

Zal eerst kort vertellen wie ik ben, je hebt mij 1x ooit ontmoet op de boekenmarkt in Deventer met Mark en Martin (Mark's collega), ik ben Martin's vrouw. (Lang geleden was deze ontmoeting, zoveel is zeker!)

Al jaren volg ik jouw boekenblogs (en Niek id. wereld). Ik ben zelf steeds meer id. richting vd. SciFi-boeken ah. gaan (nochtans ih. nederlands), jij inspireert mij hierin!

Nu heb ik, na publicatie ih. nederlands, het Drielichamenprobleem gelezen, van Cixin Liu. Dit was een schot id. roos voor mij, zeer van genoten. Interessant, een niet-westerse schrijver; verhaal tegen stuk chinese geschiedenis met chinese vooraanstaande personen, waarbij de schrijver tevens refereert naar westerse wetenschappers. Fraai verhaal, boeiend, goed geschreven! Benieuwd of jij al wat van hem hebt gelezen (trilogie en ih. engels al langer verkrijgbaar)? Hartelijke groet van Szera

Niek zei

Ha die Szera,
Wat ongelooflijk leuk dat je wat van je laat horen. Ik weet nog wel wie je bent en ook nog van die ontmoeting in Deventer. :-)
Van jaren geleden hoorde ik van Mark wel dat je mijn fotoblog volgde maar ik wist niet dat je ook mijn boekenblog leest. En ik inspireer je ook nog! Nu zit ik helemaal te blozen hier. Echt heel tof dat je me dat laat weten.
The Three Body Problem heb ik in 2016 gelezen, The Dark Forest in 2017 en Death's End in 2018. Inderdaad allemaal vertalingen in het Engels. Ik was er diep van onder de indruk. Zo schrijven wij Westerlingen niet. Ik vond het een enorme verrijking. Het is wel even investeren want je moet wel even je kop erbij houden maar dan heb je ook wel een unieke leeservaring.
Ik hoop dat dit jaar er ook wonderen gaan geschieden en wie weet dat we elkaar in augustus dan weer in Deventer kunnen ontmoeten. Dat lijkt me erg leuk.

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...