maandag 10 oktober 2022

The After Realm #1, #2 en #3 - Michael Avon Oeming

In de humblebundle Leading Ladys vond ik deze drie deeltjes van The After Realm, een fantasy-strip uit 2020.

Een strip geïnspireerd, zoals in het eerste deel wordt prijs gegeven, door oude mysteries, mythologie, Dungeons & Dragons en tachtige jaren computerspelen. Mij valt vooral de sterke echo van de Noorse mythen op met verwijzingen naar Loki en Fengris evenals het noemen van Ragnarok, Midgard, Elfheim en Trollheim.
Wat mij betreft des te leuker als plotseling het vrijheidsbeeld, een mobiele telefoon of een rijtje auto's uit lucht komen vallen. Het vermengen van genres geeft eindeloze mogelijkheden en daarmee eindeloze vrijheid wat ik heel aangenaam aan vind voelen omdat ik elk moment verrast kan worden en uit mijn eigen denkkaders wordt geduwd.

 

 

In het eerste deel leren we Oona kennen, een elf die niet lijkt te willen kunnen deugen, ook al wil ze dat eigenlijk wel. Hoe dat komt, wordt duidelijk in het tweede deel.
Zij vertelt wat er gebeurd is vanuit een ouder perspectief. Een manier van vertellen die de mogelijkheid van de schrijver geeft om ook commentaar op de jongere Oona te geven. Toch vond ik het soms verwarrend van waaruit nu gesproken werd. 

Tijdens Ragnarok raakt Oona haar beste vriend, een fee-achtige (in het Engels pixie genoemd), Pikki, kwijt. De rode draad in de verhalen is dan ook dat zij op zoek gaat naar Pikki waarbij ze in allerlei avonturen verzeild raakt waarin haar jeugdige onhandigheid onheil maar ook geluk veroorzaakt.
 

Hierbij wordt ze hilarisch genoeg ongevraagd geholpen door Pooka, een geit die magisch aan haar verbonden is om haar te beschermen. Het hoe en wat van deze verbinding wordt niet prijs gegeven en lijkt me wel iets moois voor de schrijver om later nog eens uit te diepen.

De tekenstijl lijkt soms wat slordig maar geeft juist ook het eigen karakter van de tekenaar weer en houdt de beweging in het verhaal.
De inkleuring door Taki Soma is opvallend door de kleurkeuze die mijn oog als kijker naar bepaalde kanten van de tekeningen trekt. Het rode haar van Oona helpt daar natuurlijk ook bij. 

Het derde deel lijkt een opmars voor verdere avonturen te zijn. Ik zie dat er in 2021 een Kickstarter is geweest voor het vierde deel maar kan niet ontdekken hoe dit deel op een andere manier is te verkrijgen. Zo ook voor het vijfde deel. Hopelijk gaat dat nog wel komen want ik zie deze strip wel een veel langer lopende serie worden.


Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...