zaterdag 16 september 2023

Het vervolg op het zilveren penseel winnende boek Tori! van Brian Elstak. Een boek dat ik alweer eventjes geleden heb gelezen en waarvan me bijstond dat ik het wat vervreemdend had gevonden. Geen idee of het gewenning is maar dat gevoel had ik bij het lezen van dit boek helemaal niet.

Ik werd gelijk in het boek gezogen door de sprookjesachtige geschiedenis die eerst verteld wordt. Bij het lezen had ik het gevoel dat ik voorgelezen werd, een hele fijne manier van vertellen. Voor types zoals ik met een slecht geheugen is er een samenvatting wat er in het vorige boek gebeurd is en daarmee zou je dit boek op zichzelf kunnen lezen al zou ik aanraden dat niet te doen want dan mis je toch wel veel moois.

In dit boek is de tijgerklauw met de kracht van honderd tijgers gestolen van de mensenkinderen die het van de draak in bewaring hadden gekregen. Niet gek dat ze dus er alles aan doen om deze tijgerklauw weer terug te krijgen. Op hun avonturen leren ze van alles over gangsterdieren, over hoe dieren kunnen veranderen, over trouw, over eenzaamheid en over moed en nog zoveel meer.
Het is een wonderlijke vertelling van mensenkinderen die in het dierenrijk leven waarbij de dieren wel erg veel weg hebben van menselijk handelen. Daarnaast zijn er ook mobiele telefoons en andere moderne uitspraken die lijken te botsen met al die fabelachtige beelden maar op een of andere manier weet de verteller dit zo natuurlijk weer te geven dat het helemaal niet stoort. Het geeft het juist helemaal zijn eigen sfeer.

De tekeningen van meestal krijt en potlood (als ik het goed gezien heb) vind ik ook bijzonder fraai en allemaal de moeite waard om even bij stil te staan en te bekijken. Aan de foto achterin te zien, zijn de mensenkinderen gebaseerd op de kinderen van Brian Elstak. Lijkt me best gek als je een van die kinderen bent. Als lezer leef je met deze mensenkinderen mee en ik hoopte dat het echt wel goed ging komen.

In 2022 is het derde deel uitgekomen met de naam Lobi. Deze eerste twee delen vielen in mijn brievenbus doordat ik een abonnement op DasMag had. Nu ik dat heb opgezegd omdat het me toch wat te veel boeken werd, heb ik dit derde deel gemist. Daarom gaat deze nu op mijn verlanglijst.

Geen opmerkingen:

Why my cat is more impressive than your baby - The Oatmeal

Wat kan ik hier nog over zeggen? Het is humor die mij enorm ligt maar die soms ook tegen het flauwe aanzit en me dan bijna stoort. Dan komt ...