donderdag 21 september 2023

Clarkesworld Magazine Issue 203 August 2023

In het Clarkesworld Magazine nummer van augustus van dit jaar staan zeven science fiction/fantasy verhalen en vier non-fictie artikelen.

Het begint met Every Seed Is a Prayer (And Your World Is a Seed) geschreven door Stephen Case. Een mooi verhaal waarin kunstmatige intelligentie El bomen aanlegt in de wereld om deze weer opnieuw leefbaar te maken voor de mens. Maar hoe ver gaat dat?
Een interessante combinatie van klimaatproblematiek en de gevaren van kunstmatige intelligentie het werk laten doen. 

Een jongetje in een huis maakt verboden contact met een jongetje buiten het huis. Als het ouder wordt gaat het jongetje steeds meer met zijn eigen mensen binnen meedoen. In Window Boy weet Thomas Ha in een luttele 10 bladzijden een coming of age verhaal te schrijven met sterke horrorelementen in een dystopische wereld. Alleen al als ik eraan terugdenk, krijg ik de kriebels.

Marisca Pichette beschrijft in Gel Pen Notes from Generation Ship Y de bemanning van een ruimteschip dat millennia onderweg is naar een nieuwe planeet waarbij niemand ouder wordt maar men wel onvruchtbaar is. Wat gaan de mensen doen die zoveel tijd hebben? Alle talen leren die er maar zijn? En hoe voorkomen ze dat ze zelfmoord plegen? 
Alhoewel het idee niet nieuw is, toch wist dit verhaal me weer met nieuwe invalshoeken ernaar kijken.

Geen opmerkingen:

Why my cat is more impressive than your baby - The Oatmeal

Wat kan ik hier nog over zeggen? Het is humor die mij enorm ligt maar die soms ook tegen het flauwe aanzit en me dan bijna stoort. Dan komt ...