zaterdag 24 maart 2018

Wondertuinen - Gijs van Tuijl, Paul Kramers & Ernst Veen

Is het een goed idee om een boek te maken naar aanleiding van een televisieserie of film? Als fan van Star Trek en Doctor Who kan ik boeken daarover redelijk waarderen. Nog even bladeren om herinneringen op te halen. En werkt dat dan ook als het boek gemaakt is naar aanleiding van een documentaire serie over kunst in tuinen? Wat betreft het bladeren door de vele foto's zeker. Dit had ik zelfs zo sterk dat bij het herzien van bepaalde kunstwerken diepe ontroering bij me werd opgeroepen. Zelfs het aloude euvel waarbij mooie foto's over twee bladzijden door de boeknaad worden vervormd, konden mij het plezier niet ontnemen.

Nu voelde je hem vast al aankomen dat er een enorme maar is. En dat zit hem in de tekst.
Het begint al met de ondertitel: de mooiste beeldentuin van de wereld. Van een woord als mooiste krijg ik gelijk argwaan. Als dit het mooiste is dan kunnen we verder alle andere kunsttuinen wel sluiten? Je weet toch niet wat er nog gemaakt gaat worden in de toekomst én mooiste is wel een heel subjectieve benaming. Maar allah, laat ik me niet te druk maken over zo'n ondertitel, dacht ik.
Toen wist ik nog niet wat er verder voor me in het verschiet lag.

In de documentaires is het Ernst van Veen die vol enthousiasme in beeld zijn beleving bij allerlei kunstwerken laat zien en horen. Daar alleen al werd ik heel blij van. Zijn voorwoord in dit boek deed me bijna gelijk het boek dichtslaan. Niet passende metaforen, van de hak op de tak springend en weinig informatief. Ik was dan ook blij toen ik zag dat hij alleen het voorwoord had geschreven.
Alleen daar kwam ik bedrogen mee uit want ook Gijs van Tuijl die de rest van de tekst op zich genomen heeft, deed het niet veel beter. Ik heb dan wel alles gelezen maar dat wat ik wilde weten stond er niet in en in wat er wel stond zijn regelmatig Nederlandstalige fouten te vinden. Het lijkt wel alsof ze snel de tekst in elkaar hebben gedraaid en niemand er ooit meer naar omgekeken heeft. Wat enorm zonde.

Want de kunstwerken zijn zo goed als mogelijk in beeld gebracht en die zijn bijna allemaal stuk voor stuk de moeite waard om mee te beleven. Juist omdat deze kunstwerken over de hele wereld verspreid staan en dan ook soms in tuinen die moeilijk te bezoeken zijn, is het een cadeau om hier foto's van te kunnen zien.

11 opmerkingen:

Erik Scheffers zei

Hoi Niek, ik wil de foto's van de kunstwerken in dit boek ook graag zien. Helaas heeft de bibliotheek van Utrecht dit boek niet, dus heb ik een bod gedaan op dit boek op marktplaats. Ik ben benieuwd. Groetjes, Erik

Niek zei

Ha die Erik, wat spannend om te bieden. Heb je de documentaires ook gezien? Dat maakt het nog een diepere beleving, wat mij betreft.

Erik Scheffers zei

Hoi Niek, de documentaires zitten bij het boek. Groetjes, Erik

Niek zei

Je bedoelt op DVD? Dat is een mooi pakket. Ik wist niet dat dit bestond.

Erik Scheffers zei

Hoi Niek, ik heb vandaag het boek met de dvd's binnengekregen en meteen de eerste aflevering bekeken over Gibbs farm. Ik heb zeer geboeid zitten kijken, dit belooft veel voor de rest van de serie. Ik schat zo in, dat de 2 dvd's alleen al de prijs van de aanschaf van boek en dvd's waard zijn. Een goede tip. Bedankt, groetjes, Erik

Erik Scheffers zei

Hoi Niek, vandaag heb ik aflevering 2 tot en met 6 bekeken. Ik vind het een fantastische serie! Ik heb aardig wat programma's over kunstenaars, schilders en fotografen gezien de laatste 10 jaar, maar nooit eerder was ik zo onder de indruk van wat ik zag bij een kunstserie als juist bij deze serie. Een absolute top serie! Nu ga ik op mijn gemak het boek lezen, dan de dvd's nog een keer bekijken en misschien volgt er dan een stukje op mijn blog. Heel erg bedankt voor deze tip,! Groetjes, Erik

Niek zei

Wat geweldig leuk om te lezen dat jij er ook zo veel plezier aan beleefd. Ik word daar ook weer enthousiast door. Als je er over gaat bloggen dan lees ik dat zeker weten ook met datzelfde enthousiasme.
En ook ik heb nog nooit zo veel beleefd tijdens het kijken naar een kunstprogramma als bij deze uitzendingen. Super gedaan.

Erik Scheffers zei

Hoi Niek, ik heb de stukjes geschreven en publiceer ze binnenkort. Ik ben het met je eens dat het boek, en dan met name de teksten in het boek, veel minder is dan de dvd-serie. Groetjes, Erik

Niek zei

Ben benieuwd hoe jij het hebt beschreven. Ik kijk uit naar je blog.

Unknown zei

Zijn er dvd's te koop van de serie Wondertuinen?

Niek zei

Daar heb ik wel eens naar gezocht maar nooit gevonden. Wie weet komen die er ooit nog wel eens.

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...