zaterdag 16 september 2023

Scratches 2 - redacteur Joost Swarte

In dit tweede nummer van Scratches is weer een zeer gevarieerde verzameling van het werk van striptekenaars uit de hele wereld weergegeven. Daarbij is niet gekozen voor de klassieke stripstijlen maar meer de ondergrondse stripbeweging. Er staat zelfs een strip van de ondergrondse stripkoning Robert Crumb in. Maar ook strips van de Nederlandse striptoppers Wasco en Tipex zijn in dit nummer opgenomen.

Ik vind het enorm inspirerend om zoveel stripstijlen te zien. Van ecoline (Brecht Evens) tot schilderijen (Tiger Tateishi) en van potlood (Ludwig Volbeda) to lithostjil (Erik Kriek). Het zien van al deze creativiteit lijkt mijn hoofd te openen voor een oneindige hoeveelheid mogelijkheden.

Ook zijn er enkele artikelen opgenomen over oudere striptekenaars. Voor mij waren dit onbekende namen. Maar nu ben ik wel meer nieuwsgierig geworden naar het werk van Frank King en Bob van den Born.

Een deel van de tekenaars waren al bij mij bekend maar een deel ook niet. En daar zitten tekenaars bij waarvan ik hoop nog meer werk tegen te zullen komen. François Ayroles is een daarvan. Strips met het simpele idee van een kiosk voor Lost and Found Loves waar iemand iets komt halen of brengen, heeft naast de interessante woordgrappen ook een diepere laag die me even liet stilstaan over wat liefde eigenlijk is. Knap gedaan.

Omdat Scratches werd gepresenteerd als een tijdschrift, heb ik jaren zitten zoeken naar de volgende uitgaves. Maar helaas is het bij deze twee gebleven. Heel erg jammer want ik denk dat er genoeg waardevols is om een tijdschrift als dit vol te krijgen. Gelukkig hebben we Ik ben Aline (https://ikbenaline.eu/) nog.

Geen opmerkingen:

Why my cat is more impressive than your baby - The Oatmeal

Wat kan ik hier nog over zeggen? Het is humor die mij enorm ligt maar die soms ook tegen het flauwe aanzit en me dan bijna stoort. Dan komt ...