donderdag 9 mei 2013

Eyeless in Gaza - Aldous Huxley



Als fan van science fiction was ik reeds bekend met Brave New World van deze schrijver. Een klassieker in zijn soort.
Ik was dan ook benieuwd wat een andere bestseller van Adlous Huxley met mij zou doen als het geen science fiction was. Eyeless in Gaza zou ik onder literatuur laten vallen.

Het verhaal speelt zich af in de eerste helft van de twintigste eeuw en gaat over Anthony Beavis zijn leven met een moeder die sterft in zijn jeugd, een vriend die zelfmoord pleegt en hijzelf die uiteindelijk pacifisme en mystiek ontdekt.

Het meest opvallende is dat de vierenvijftig hoofdstukken getooid zijn met de precieze datum waarop het verhaal zich afspeelt maar dat deze ad random door elkaar geplaatst lijken te zijn. Vooral in het begin vond ik het lastig om de gebeurtenissen te kunnen plaatsen omdat ze zo anders in de tijd stonden dan waarin het hoofdstuk daarvoor zich afspeelde.
Het werd me al lezend ook niet duidelijk wat het doel was om de gebeurtenissen uit zijn chronologische volgorde te vertellen. Zoiets als waarom die vriend zelfmoord pleegde is van mijlenver aan te zien komen en daarom vond ik toen het uiteindelijk ook nog eens uitgeschreven werd helemaal niet meer boeiend.
Deze manier van vertellen voelde voor mij als een mislukt experiment.

Verder werd het lezen ook wat bemoeilijkt omdat de hoofdpersoon een weinig sympathiek figuur is. Alhoewel begrijpelijk dat hij is zoals hij is, toch werd ik weinig warm of koud van wat hij meemaakte.

Wat mij wel intrigeerde was dat het zich voor een deel afspeelt voor WOI en deels in de jaren dertig van de vorige eeuw met WOII in het vooruitzicht. Het boek is voor het eerst gepubliceerd in 1936. Opmerkelijk hoeveel voorboden van WOII er al aanwezig waren en dat deed mij dan wel de rillingen over mijn lijf lopen. Dus historisch gezien toch uiteindelijk wel een boeiend boek.

8 opmerkingen:

Ninia zei

Een opmerkelijke titel. Is deze nog te verklaren? (Vooral zo bijzonder ook omdat de naam Gaza zo actueel is, maar dat zal toevallig zijn)

Niek zei

Naar de titel heb ik gegoogled want tijdens het lezen werd het me niet duidelijk waar dat op kan slaan. Met http://en.wikipedia.org/wiki/Eyeless_in_Gaza kom ik wel wat dichterbij maar nog niet echt. Een verwijzing naar een gedicht dat weer naar een bijbelse gebeurtenis verwijst. Als jij er nog wat van kan maken, hoor ik het graag.

Ninia zei

Ik dacht even verder te komen omdat er ook een muziekgroep zo heet, maar die hebben zich naar het boek genoemd :)
Maar ik hoefde niet lang te puzzelen om het antwoord op een puzzelsite tegen te komen:
"The title of the book, like Milton's poem, recalls the biblical story of Samson, who was captured by the Philistines, his eyes burned out, and taken to Gaza, where he was forced to work grinding grain in a mill."
zie http://puzzel.woordenboek.nu/aanvraag/zoek/aldous/

Niek zei

Hihihi, die band had ik ook zien staan. Had alleen niet verder gelezen om te ontdekken dat deze weer naar dit boek vernoemd is.

De link van wikipedia die ik genoemd had heeft dezelfde tekst staan als jij hier citeert maar dat zegt me nog niets. Ik zie het verband niet met de rest van het boek.
Heb jij daar nu wel een idee van? Het bijbels verhaal over een man die blind wordt gemaakt en ergens anders moet gaan werken ken ik verder helemaal niet dus die context ontgaat mij.

Ninia zei

Het verband zou door de inhoud van het boek duidelijk moeten worden. Denk niet dat je het verhaal van Samson daarvoor helemaal moet kennen, alleen dit stukje en dat ken je nu. Ik heb het boek niet gelezen, dus als jij het niet ziet, zie ik het ook niet.

Ninia zei

Het verhaal van Samson is trouwens wel boeiend. Net even gelezen in een notendop en ook over de mythologie erachter.http://nl.wikipedia.org/wiki/Simson_%28persoon%29
Ook leuk en mooi is het lied van Regina Spektor, die er haar eigen interpretatie aan geeft, al snap ik niet helemaal of zij nu Delilah voor moet stellen of een eerdere geliefde:
http://youtu.be/p62rfWxs6a8
Maar dit voert allemaal wat ver weg van het boek ;)

Niek zei

Na het lezen van mythologie en het verhaal van Samson valt bij mij eindelijk het kwartje. Het gaat om het verleidingsmotief en de schade die het berokkend bij zowel degene die is verleid als zijn omgeving.
Dank voor de link. Zijn we er toch samen uitgekomen. :-)

Regina Spektor is nieuw voor mij. Heldere stem! En mooi filmpje.

Ninia zei

Het is wat als je zo moet zoeken naar de betekenis van een boektitel. Die Huxley lijkt Dan Brown wel :) Maar fijn dat het nu eindelijk duidelijk is. Ja Regina is een fijne zangeres, vooral dit lied vind ik erg mooi van haar.

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...