zondag 20 september 2015

#50books - 2015.35 Nine eleven

In deze derde jaargang van #50books is het de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel die de vragen stelt.

En de vijfendertigste vraag is:
Welke boeken heb jij gelezen (of ken je) waarin 9/11 een (hoofd)rol speelt?

http://cdns2.freepik.com/vrije-photo/luisteren-via-de-telefoon_318-51705.jpg
Mijn eerste reactie was dat ik natuurlijk geen boeken heb gelezen die aan deze inhoud voldoen omdat ik toch voornamelijk science fiction lees. Maar wat blijkt? Ik heb wel degelijk nog wat anders gelezen namelijk Extremely Loud and Incredibly Close van Jonathan Safran Foer. Een boek waar 9/11 de context is voor het hele verdere verhaal.

9/11 als (hoofd)rol in een verhaal is voor mij geen reden om een boek op te pakken en te lezen. Misschien wel in tegendeel. Ik denk arrogant genoeg wel te weten wat men daar allemaal over kan schrijven. Maar zoals in Extremely Loud and Incredibly Close is het wel bijzonder effectief om het ware verhaal te vertellen. Namelijk hoe een jongen omgaat met de dood van zijn vader. In dit geval veroorzaakt door de aanslagen op 9/11 maar dat had net zo goed door iets ander geweest kunnen zijn. Door 9/11 te gebruiken, word je als lezer in eerste instantie eigenlijk op een dwaalspoor gebracht en dat maakt het dan juist wel weer extra interessant.
Van te voren had ik niet kunnen bedenken dat een boek waarin 9/11 zo belangrijk is, mij zou kunnen boeien.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...