vrijdag 25 september 2015

De Magische Rivier - Philip José Farmer


De vertaling van The Fabulous Riverboat is geen onverdeeld genoegen. Het boek vond ik op de achtergelaten boekenplanken van mijn inmiddels gestorven ouders. Ha, science fiction, dacht ik, interessant. En nog wel een schrijver die ik niet ken, ook altijd de moeite waard om eens te proberen.

Het gegeven dat mensen na hun dood op een planeet komen en daar door wezens van hogerhand zijn neergezet om een nog onduidelijke reden, klinkt best boeiend. Dat werkelijk alle wezens uit alle aardse tijden daar terecht komen, is nog mooier. En wat te denken van dat als je daar sterft, je binnen een dag weer terugkeert in een gezond lichaam en nog jong ook. Het addertje onder het gras is alleen dat je op een andere plek op deze planeet terugkeert dan waar je bent gestorven.

Bij het lezen viel het me binnen enkele bladzijden al op dat het Nederlands mij tegenstond. De zinnen kwamen gemaakt op mij over en op het moment dat een voorloper van de homo sapiens uitriep:"Ben je helemaal door de ratten besnuffeld?!?!", wilde ik het boek eigenlijk aan de kant gooien. Ik vind het moeilijk te bepalen of het dan aan de vertaling ligt of dat een boek werkelijk zo beroerd geschreven is. De schrijver lijkt verder met de verschillende groepen mensen uit verschillende tijden redelijk rekening te houden wat taal betreft en zelfs is het Esperanto ingesteld om met elkaar te spreken. Maar wat er dan soms gezegd wordt, is zo niet passend bij die persoon dat het alleen maar storend is.

Gaandeweg verveelde mij de gevechten tussen de verschillende bevolkingsgroepen, het eeuwige gekissebis en grepen naar macht. Dat ken ik nu wel. Dat er ook nog gebruik wordt gemaakt van historisch bekende figuren zoals Samuel Clemens (Mark Twain), Cyrano de Bergerac en Odysseus kon het voor mij niet boeiender maken.

De grootste teleurstelling was wel op het moment dat ik er achter kwam dat dit boek helemaal niet op zichzelf staat. Op de achterkant staat dat het decor wordt opgebouwd voor de climax van deze grote, nieuwe, klassieke S.F. roman. Alleen wordt daarmee niet dit boek bedoeld maar een van de latere boeken uit wat blijkt een hele reeks te zijn. Iets dat verder uit het hele boek nergens op te maken is. Oftewel dit is maar een klein gedeelte van een groter geheel en is op zichzelf van geen waarde.
Het is me te slecht geschreven om de andere delen te gaan lezen. Wel jammer want het gegeven op zich vond ik nog wel aantrekkelijk.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...