woensdag 27 april 2016

#50books - 2016.17 Lezend luisteren

In deze vierde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Hendrik-Jan die dit jaar de vragen stelt.
En de zeventiende vraag is:
Doe jij weleens iets anders bij het lezen?

Jazeker. Muziek luisteren.

Er zijn tijden dat ik tijdens het lezen geen muziek kan verdragen. Dan leidt het me af van de woorden en voelt het alsof ik door een dikke brei heen probeer te lezen.

Maar op andere momenten verhoogt de muziek juist de sfeer van dat wat ik aan het lezen ben. Vooral soundtracks kunnen dit effect heel zwaar hebben. De beelden worden dan gekleurd door de klanken in mijn oren.

En dan is er nog een laatste variant. Namelijk wanneer ik nieuwe muziek wil leren kennen. Zitten en luisteren bij nieuwe muziek gaat mij moeilijker af dan wanneer ik muziek al wel ken. Door de nieuwe muziek op de achtergrond zijn eigen bestaan te laten leiden en ik mijn gang ga, meestal is dit lezend, kan ik aan de nieuwe muziek wennen.

Door samen te zijn met de muziek maar er niet alleen maar op gefocust te zijn, wordt het vertrouwder waardoor ik er later wel met meer aandacht naar kan luisteren.

Als ik me na het lezen niets meer van de muziek kan herinneren is de kans groot dat het geen muziek voor mij is. Muziek naar mijn hart kan me van mijn boek afhouden. Maar dat gebeurt maar zelden.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...