maandag 27 augustus 2018

Concept M - Aafke Romeijn

Het begon met de podcast van De Eeuw van de Amateur waar Aafke Romeijn te gast was. Voor die tijd had ik nog nooit van haar gehoord. De manier waarop zij sprak en wat ze zei, maakte me nieuwsgierig wat voor boek zij had geschreven. Ook niet in de laatste plaats omdat het om Nederlandse science fiction gaat, iets waar niet veel van bestaat. Ik zette het op mijn wensenlijstje.
De vakantie bracht mij in verschillende Nederlandse plaatsen waarbij ik het ondanks de vele ongelezen boeken die ik nog heb liggen, het niet kon laten om de plaatselijke boekhandel te bezoeken. En daar in Hoorn lag dit boek Concept M mij toe te roepen om het te kopen. Nog opmerkelijker is het dat ik er ook bijna gelijk in begonnen ben. Iets dat ik maar zelden doe bij een pas gekocht boek.

Nederlandse science fiction heeft altijd het gevaar dat allerlei technisch futuristische termen belachelijk en gemaakt klinken. Daar heeft dit boek geen last van. Het speelt zich dan ook af in de nabije toekomst en in een herkenbaar Nederland alleen met dit verschil dat in de jaren vijftig een ziekte de samenleving in is geslopen die in de loop der jaren zich steeds meer uitbreidt en daarmee steeds meer van de hele samenleving vraagt. Uiteindelijk beheerst deze ziekte het hele politieke klimaat en de vraag is hoe lang het nog zo door kan gaan.

Een fascinerend thema dat niet weinig aan onze huidige samenleving refereert en me dan ook regelmatig deed laten nadenken over waar wij nu met zijn allen mee bezig zijn. Er is echter een moment in het boek dat zo letterlijk lijkt op wat er echt is gebeurd dat het me uit het verhaal haalde en aanvoelde als een domper. Gelukkig bij doorlezen kon ik uiteindelijk dat gevoel weer kwijtraken en opnieuw blij verrast worden door de wending die het verhaal neemt wat nog meer voer tot nadenken geeft.

Een heel fijn boek en ik hoop dan ook dat Aafke Romeijn nog meer woorden in zich heeft om ons mee te verrassen en verder te laten nadenken.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...