maandag 3 mei 2021

Strip Holland Strip - Margreet de Heer

Het was in de podcast van het Stripjournaal dat ik voor het eerst kennis maakte met Margreet de Heer en ontdekte dat zij de eerste stripmaker des vaderlands was. Onmiddellijk viel mij haar tomeloze energie en enthousiasme op en raakte ik geïnteresseerd in wat zij aan het doen was.
In dit boek Strip Holland Strip heeft Margreet de Heer weergegeven wat zij als Stripmaker des Vaderlands van plan is geweest en wat er ook daadwerkelijk van de grond is gekomen. En zoals een echte stripmaker betaamt, heeft zij dit voornamelijk gedaan in stripvorm.

Ik ben zeer onder de indruk van haar doorzettingsvermogen om strips in het onderwijs te krijgen door zowel lesstof zoals geschiedenis in strips aan te bieden als door een lijst van graphic novels te maken die docenten Nederlands op de leeslijst kunnen zetten. Daarnaast stimuleert zij ook nog jong talent en zet graag medestripmakers in het zonnetje door een interview met hen te verstrippen of een stripprijs aan uit te reiken.

Margreet is duidelijk van alle markten thuis en gaat controverse ook niet uit de weg. Bij het crowdfunden van dit boek heeft zij ook een aantal bloto's laten maken, foto's waarbij zij geheel uit de kleren is gegaan en andere stripmakers hun eigen invulling aan hebben gegeven. Het strippen op deze wijze, viel niet bij iedereen in goede aarde maar daar trekt Margreet zich gelukkig helemaal niets van aan. Als deelnemer aan de crowdfunding heb ik de map met bloto's in ontvangst mogen nemen en ik vind ze schitterend.

Met dit boek heeft Margreet het stripmakerschap des vaderlands een stevige fundering gegeven waardoor het nog veel langer kan blijven bestaan. En ik blijf Margreet vanaf nu tot altijd volgen. Ik ben benieuwd wat ze in de toekomst nog allemaal voor verrassingen voor ons in petto heeft.
 

2 opmerkingen:

Erik Scheffers zei

Hoi Niek, bloto's dat vind ik toch wel een hele mooie term. En ja, daar houd ik ook van als het tenminste gaat om bloto's van vrouwen. Groetjes, Erik

Niek zei

Bloto's is een term van Margreet zelf en ja, ik vind hem ook geweldig.

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...