zondag 5 september 2021

Diepe aarde - Maria Vlaar

Dit boek won in 2019 de J.M.A. Biesheuvelprijs. Ik herinner me opeens dat ik aanwezig ben geweest bij de uitreiking van deze prijs, een evenement dat wel uit een ander leven lijkt te komen. Maria Vlaar haar verhalen komen voor mij ook uit zo'n ander leven, net even er naast van wat het gebruikelijke leven nu is. Of beter geformuleerd het gevoelsleven dat normaliter eronder wordt gehouden, komt in deze verhalen uit de diepe aarde naar boven sijpelen. Ik ben er zeer van onder de indruk.

Op het eerste gezicht zijn de personages mensen die ik zelf zou kunnen kennen met hun dagelijkse rompslomp. Deze herkenbaarheid maakt dat de gevoelens van deze mensen me direct aangrijpen en het me bewust maakt van de drijfveren en verlangens die ik zelf in het leven heb.

Het meest blij verrast werd ik door de verhalen die zich in de nabije toekomst blijken af te spelen. Als science fiction liefhebber ben ik gewend om in andere tijden te vertoeven maar vaak is dat opgetekend door buitenlandse acteurs. Toekomstideeën van eigen bodem vind ik dan ook extra boeiend. En bij Maria Vlaar geeft het een extra scherpe blik op ons heden. Sterk neergezet.

Daar wil ik wel meer van lezen, dacht ik maar na wat snuffelen op internet heb ik helaas geen andere boeken van haar kunnen vinden. Misschien komt dat nog.


 

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...