maandag 6 september 2021

Mr. William Shakespear's Plays - Marcia Williams

In dit stripboek worden zeven toneelstukken van William Shakespeare verteld namelijk Romeo and Juliet, Hamlet, A Midsummer Night's dream, Macbeth, Julius Caesar, The Winter's Tale en The Tempest. Ieder in vier hooguit zes bladzijden, waarbij op elke bladzijde het theater te zien is waarin de stukken worden opgevoerd. De toneelspelers spreken de oorspronkelijke teksten van Shakespeare, daaronder staat het plot van het stuk beschreven en om het geheel heen zijn de toeschouwers zichtbaar die luidruchtig hun gedachten kenbaar maken.

Meerdere malen heb ik geprobeerd om Shakespeare te lezen maar dat was toch een stap te ver voor mij. Wel heb ik in meer moderne vormen uitvoeringen van Shakespeare zijn toneelstukken gezien en daar heb ik zeer van genoten. Ik was dan ook benieuwd wat dit stripboek, dat oorspronkelijk bedoeld is om  kinderen kennis te laten maken met het werk van Shakespeare, mij zou brengen.

Ik vond het een feest om te lezen en te bekijken. Op elke bladzijden valt naast het verhaal nog veel meer te zien door de muzikanten en het publiek waarvan de duurdere plaatsen hoger zitten en het plebs beneden staat. Vooral vermakelijk vind ik dat het gewone volk het hart op de tong heeft en ook bezig is met eten en drinken ((ver)kopen).

Bijzonder knap vind ik hoe de auteur de toneelstukken van Shakespeare zo kernachtig heeft kunnen samenvatten zonder dat het voelt als een samenvatting. Voor een ieder die zijn geheugen weer even wil scherpen of kennis wil maken met deze stukken van Shakespeare, vind ik het een enorme aanrader.
 


4 opmerkingen:

Erik Scheffers zei

Hoi Niek, dit lijkt mij wel wat, ik heb het gelijk gereserveerd bij de bibliotheek, wel in het Nederlands. Groetjes, Erik

Niek zei

Ha, dus er is ook een vertaling van? Wat goed. Ben heel benieuwd of je er ook zo van gaat genieten als ik gedaan heb.

Erik Scheffers zei

Hoi Niek, ik heb het eerste stuk gelezen, maar ik vrees dat ik toch niet zo enthousiast ben als jij. Het stuk is inderdaad goed samengevat, maar ik vind het geheel met het getekende toneelstuk, het commentaar eronder en de figuurtjes in de kantlijn een beetje een rommelige indruk maken. En ik ben ook niet zeer enthousiast over het tekenwerk. Toch leuk om kennis mee gemaakt te hebben. Ik wijd er dus geen blogje aan. Groetjes, Erik

Niek zei

Ha die Erik,
Hieruit begrijp ik dat je andere stukken niet gaat lezen. Jammer.
Dat het rommelig overkomt, snap ik helemaal, en ik denk dat dit zelfs de bedoeling is om aan te geven hoe dat vroeger ging.
Maar dat je dat nu niet aanspreekt, kan ik me voorstellen.
groet
Niek

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...