maandag 3 april 2023

De eerste kip van Nederland - Joost Oomen en Yoko Heiligers

Als bedankje bij het laatste exemplaar van mijn Kakkerlakjeslidmaatschap kreeg ik dit boekje De eerste kip van Nederland.

Geen idee wat ik ging lezen bekeek ik de voorkant en was gelijk gecharmeerd van hoe de letters van de titel zich om de tekening van de kip hebben gedrapeerd.
Het verhaal wordt verteld vanuit twee perspectieven, twee mensen die zich ieder aan een andere kant van een rivier bevinden. De ene is de eigenaar van de kip die deze kwijtraakt, de ander vindt de kip die de rivier is overgestoken. De eerste kip van Nederland dus dat riep wel wat vragen op.

Naast dat het verhaal speels is van zichzelf, is het ook speels weergegeven door de tekst en tekeningen met elkaar het verhaal te laten vertellen. Zoals een rivier die over de bladzijden getekend is en tekst aan de noord- en de zuid-kant waarbij je als lezer geen uitleg nodig hebt vanuit wie nu wat verteld wordt. En dit allemaal zonder dat het een strip is.

Ik ben zeer verrast door de eenvoud en de kracht van de combinatie van woord en beeld.

Natuurlijk heb ik mijn abonnement gelijk vernieuwd.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...