zaterdag 22 juli 2023

Gedichte gedachten - Jan Terlouw

Dat men in vroegere tijden makkelijker gedichten kon lezen dan romans blijft mij toch een raadsel want ik vind het toch telkens weer een opgave. Dit zit 'm vooral in dat het zo kort is. Het is voorbij voor ik het weet en daarmee ook snel weer vervlogen.

Dit boek met gedichten heb ik een aantal jaar geleden van een collega gekregen op het moment dat ik na dertien jaar wisselde van team. Een klein informeel afscheid tijdens een teamoverleg. Ik was verrast dat er aandacht aan werd geschonken en nog meer dat ik een cadeaus kreeg (het andere boek was De Graanrepubliek van Frank Westerman).

Het krijgen van een dichtbundel is wel de beste manier om mij gedichten te laten lezen. Uit mijzelf kom ik er niet snel op om een dichtbundel te kopen. En deze dichtbundel was helemaal goed gekozen omdat door de rechttoe rechtaan stijl van schrijven het heel erg goed leesbaar is.

De gedichten zijn onderverdeeld in de thema's natuur, politiek. leven en liefde, leed, stad en land en als laatste levenslied en cabaret. Allemaal onderwerpen waar bijna iedereen wel wat mee heeft. De taal is helder en er hoeft niet gegist te worden wat de schrijver bedoeld zou kunnen hebben.
Dit deed me ook wel eens aan Toon Hermans denken, volkse levensgedichten. Als jongere keek ik daar minachtend tegenaan maar nu ik ouder ben, lijk ik dat beter te begrijpen en hoeft het allemaal niet meer zo ingewikkeld te zijn om interessant en van waarde te kunnen wezen.

Een enkel gedicht wist mij zelfs te ontroeren. Dwaze sentimentaliteit of pijnlijke levenservaring? Maakt het uit? Het was een aangename ervaring om Jan Terlouw zijn gedachten te mogen meebeleven.

2 opmerkingen:

Koen zei

Grappig dat ik het boekje van Terlouw nog eens tegenkom. Het is niet de eerste bundel die ik zou aanschaffen maar ik had er een reden voor :) https://casakoen.wordpress.com/2021/09/22/gedichte-gedachten/

Niek zei

Wat leuk dat je hier reageert. Ik ga gelijk op jouw blog kijken.

Why my cat is more impressive than your baby - The Oatmeal

Wat kan ik hier nog over zeggen? Het is humor die mij enorm ligt maar die soms ook tegen het flauwe aanzit en me dan bijna stoort. Dan komt ...