maandag 31 juli 2023

I.D. : why don't you like your body? - Emma Rios

Drie mensen die hun identiteitsproblemen denken te kunnen oplossen door een lichaamstransplantatie oftewel het verplaatsen van hun hersenen in een ander lichaam. En dit alles in een context van een dystopische wereld waar aanslagen en onderdrukking dagelijkse kost is. Een sterk thema voor een science fiction strip.

De tekeningen zijn allen in wit en allerlei schakeringen rood uitgevoerd. De gezichten zijn sprekend, de achtergronden soms gedetailleerd met bijvoorbeeld boekenkasten en planten, soms meer schetsmatig. Het is plezierig om naar te kijken en leest makkelijk.

Alleen komt voor mij het verhaal niet sterk genoeg van de grond. Het roept allerlei vragen op over wat de ziel nu eigenlijk is, waar de nieuwe lichamen vandaan komen en wat voor invloed dit op de nieuwe hersenen of persoonlijkheid heeft. De dystopische context heeft verder geen invloed op de uitvoering van de operatie waardoor dit een overdreven aspect is geworden.

Uiteindelijk leest het makkelijk weg maar is ook weer snel vergeten. Ik denk dat als het langer was geweest en meer uitgediept het een prima strip zou zijn geworden.

Geen opmerkingen:

Why my cat is more impressive than your baby - The Oatmeal

Wat kan ik hier nog over zeggen? Het is humor die mij enorm ligt maar die soms ook tegen het flauwe aanzit en me dan bijna stoort. Dan komt ...