donderdag 28 december 2023

Lady Mechanika volume 2: The Tablet of Destinies - M.M. Chen, Joe Benitez & Martin Motiel

Het tweede deel van Lady Mechanika gaat tot mijn verrassing en misschien ook wel spijt helemaal niet over de oorsprong van Lady Mechanika zelf, dit zal dus nog wel even een geheim blijven. Daarentegen vormen de zes hoofdstukken een afgerond verhaal met slechts kleine verwijzingen naar het eerste deel.

Lady Mechanika haar hulp wordt ingeroepen door de kleine Winifred die zich zorgen maakt om haar grootvader die op expeditie is en plots niets meer van zich laat horen. Dit ontaardt in een avontuur vol reizen met zeppelins, gevechten met kwaadaardige Duitsers, ontdekkingen van geheimen die eeuwen als mythes zijn beschouwd, wetenschappelijke nieuwsgierigheid, mysterieuze genootschappen, verborgen natuurvolken, nieuwe vriendschappen en natuurlijk de overwinning met een ontknoping die ik niet direct had zien aankomen. Kortom een verhaal waar ik behoorlijk door meegesleept werd.

Het enige dat mij af en toe stoorde waren de mensfiguren die wel heel erg uit proportie getekend waren alsof de tekenaar niet wist hoe dat perspectiefwijs op papier te krijgen. De enorme borsten, wespentailles en enorm lange benen van de vrouwspersonen kan ik nog wel waarderen maar als het dan opeens helemaal niet meer klopt, is dat jammer.

De tekeningen lijken ergens slordig, je kunt het het tegenovergestelde van de klare lijn noemen. Maar aan de andere kant zijn de bladzijden rijkelijk gevuld met details, zoals ook de tekening op de voorkant al laat zien. De kleding van alle personages zitten vol frutsels en stiksels en koffers zijn dikwijls met gouden versiersels beslagen. Daarnaast zijn veel kaders omhuld met radars, schroeven en anderlei mechanisch metaalwerk. Allemaal oogstrelend. Samen met het boeiende verhaal, een topreeks.

Geen opmerkingen:

Why my cat is more impressive than your baby - The Oatmeal

Wat kan ik hier nog over zeggen? Het is humor die mij enorm ligt maar die soms ook tegen het flauwe aanzit en me dan bijna stoort. Dan komt ...