maandag 1 januari 2024

Clarkesworld Magazine Issue 206 November 2023

In Clarkesworld Magazine November 2023 kun je acht science fiction/fantasy verhalen lezen en vier non-fictie artikelen. Opmerkelijk is dat één verhaal eenderde van het hele tijdschrift in beslag neemt. Dat heb ik nog niet eerder gezien.

Irrationeel genoeg als ik Bo Balder haar naam zie staan, wil ik gelijk dat het een leuk verhaal is omdat het door een Nederlander is geschreven.
In de wereld uit
Eddies are the Worst is de wereldbevolking sterk aan het afnemen en heeft men als oplossing voor het arbeiderstekort klonen bedacht. En om het helemaal Hollands te maken draait het om handel en marktwaarde. Op een of andere manier voelde deze wereld heel vertrouwd aan. En zo ook de keuzes die de financieel lijdende vishandelaar maakt.

De Australische Thoraiya Dyer schreef 50 bladzijden vol met Eight or Die (Part 1). Ik dacht eerst dat het (Part 1) een grappigheid in de titel was maar nee, het is echt deel 1 en in het decembernummer volgt deel 2.
Ik lees Clarkesworld Magazine graag om de korte verhalen. Vijftig bladzijden begint meer op een boek te lijken en dat vind ik ergens wel jammer.
Nu is het wel een boeiend verhaal. Een man, Marino, wordt uit een instortende mijn gered door twee buitenaardse wezens die op jacht zijn naar een andere buitenaardse terrorist die uit is op macht en een planeet zoekt om over te heersen. Marino wordt gaandeweg ook een agent die achter deze terrorist aangaat waarbij hij het vermogen krijgt gedachten van anderen te lezen, altijd een intrigerende eigenschap.
Het is een rijk verhaal met nieuwe wezens en aardse gevoelens zoals het onbedaarlijk naar huis willen bellen om te laten weten aan zijn gezin dat het goed met hem gaat. Wordt vervolgd dus.

Tia Tashiro schreef het mijn hoofd betoverende To Carry You Inside You. Het verhaal is spannend, wanhopig, het uitvinden wie jezelf als mens bent en wat je wil is wat jij wil of wat een belangrijk persoon in je leven (bijvoorbeeld je moeder) wil.
De hoofdpersoon krijgt op jonge leeftijd een plug-in waardoor emoties en personages in haar geüpload kunnen worden die zij dan speelt. Heel handig voor een carrière als actrice. Dit wordt echter op een gegeven moment verboden waardoor ze op zoek moet naar een andere manier om haar brood te verdienen. Dit wordt het inpluggen van iemand die overleden is en die zij speelt voor de rouwende familie.
Het intrigerende van dit idee vind ik de scheidslijn van wat je als mens nu werkelijk zelf bent en welk gedrag komt door andere redenen zoals bijvoorbeeld bepaalde omstandigheden. Mooi in beeld gebracht door dit verhaal.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...