donderdag 31 oktober 2013

#50books - 41 Een eigen genre


#50books is een initiatief van Petepel waarbij elke week een nieuwe boekvraag gesteld wordt zodat wij, gretige lezers, erover kunnen nadenken/praten/grijnzen/bloggen.

De eenenveertigste vraag is: Is het korte verhaal meer of minder dan een ingekorte roman?

Deze vraag is mij zo wezensvreemd dat dit wellicht meteen het antwoord op de vraag is. Nog nooit eerder is het in me opgekomen dat een kort verhaal iets kan zijn dat benoemd kan worden als een boek dat men heeft ingekort of misschien wel de samenvatting van een roman.

Wie weet dat het op de middelbare school met de paplepel is ingegoten of dat ik het later heb opgepikt van auteurs zoals Neil Gaiman die het 
korte verhaal als een heel eigen genre behandelen.

Korte verhalen lees ik met een andere intentie dan wanneer ik in een roman verzeild ben geraakt. De verwachting en de leeservaring is verschillend en daarmee ook de wens die ik heb bij het lezen van het een of het ander.

Ik kan er maar niet over uit dat deze vraag zo gesteld is en ga er voor mijn eigen gemoedsrust maar vanuit dat het bedoeld is om te prikkelen.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...