maandag 13 juli 2015

The complete Maus - Art Spiegelman


Eigenlijk wilde ik geen boeken meer lezen over WOII en de holocaust. Ik vind dat ik er inmiddels genoeg van weet en telkens als ik er weer iets van tegenkom deprimeert me dat zo enorm dat het me tijden kost om uit die sfeer te komen. Toch kon ik Maus van Art Spiegelman niet laten liggen, een boek over WOII en de holocaust.

Maus is een graphic novel waarin de schrijver zijn vader, een Poolse Jood, laat vertellen over de holocaust. De afwisseling van de zoon die zijn vader beweegt om nog wat meer te vertellen over vroeger en de geschiedenis van deze vader, maakt het een geschiedenis die niet alleen destijds speelde maar nu nog altijd zijn invloed heeft. De extreme zuinigheid van vader Spiegelman, zijn onafgebroken mopperen op zijn tweede vrouw en het denigreren van zijn zoon worden gaandeweg steeds meer verklaarbaar uit dat verleden.
Juist deze karaktereigenschappen die deze vader zo'n onmogelijke man maken, draagt bij aan hoe sterk dit boek is.



The Complete Maus bestaat uit twee boeken: I. A Survivor's Tale en II. And Here My Troubles Began. Het tweede boek begint met de worsteling die de schrijver doorgaat met het succes van het eerste boek. En ook met hoe veel moeite hij heeft om te beginnen met het beschrijven van de gebeurtenissen in het concentratiekamp Auschwitz. Alle Joden worden getekend als muizen, Polen als varkens en Duitsers als poezen. Dit maakt het wellicht nog indringender en bij tijd en wijle heb ik het boek even aan de kant gelegd omdat het mij te intens werd.

Op het oog ziet het er zo eenvoudig uit maar bij het lezen van de teksten en het bekijken van de tekeningen blijkt hoe bijzonder knap het boek in elkaar zit. Een oprecht helder weergegeven geschiedenis van een ongelooflijk donkere tijd en de naweeën daarvan.

2 opmerkingen:

Erik Scheffers zei

Hoi Niek, deze twee boeken zijn volgens mij de 2 invloedrijkste graphic novels ooit. Ik heb ze allebei meerdere keren gelezen, zowel in het Engels als in de vertaling van Jessica Durlacher. Als je van Graphic novels houd kun je deze beslist niet laten liggen. Groetjes, Erik

Niek zei

Ben het helemaal met je eens.

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...