maandag 11 september 2017

Er komt een vrouw bij de dokter - Kluun

Typisch weer zo'n voorbeeld van een boek dat jaren geleden zeer in de belangstelling stond en omdat ik er zo vaak iets over hoorde, het voor een paar euro op de Deventer boekenmarkt niet langer kon laten liggen.

Van de flarden commentaren die ik onthouden had, viel het meest op de verontwaardiging over de hoofdpersoon die een verhouding begint met een andere vrouw terwijl zijn echtgenote langzaam sterft door kanker. Omdat ik zelf geen uitgesproken voorstander van monogamie ben, kon ik mij niet voorstellen dat dit mij in het boek zou storen. En dat deed het dan ook inderdaad helemaal niet.

Waar ik het eerste derde deel wel door geschokt werd, was de bewuste oppervlakkige levenshouding. Het ging om scoren, voetbal, mooie wijven en hedonistisch genieten. Vier zaken waar ik op die manier geen enkele interesse in heb. En ook iets waar ik het laatste jaar op mijn werk steeds meer tegenaan loop door een nieuw soort collega dat het bedrijf is komen bevolken. Ik heb geen idee hoe ik met deze mensen kan communiceren. Een harde confrontatie om dit ook nog eens in een boek tegen te komen. Ondanks dat ik er spuugchagrijnig van werd, ben ik door blijven lezen in de hoop iets van dit type mens te kunnen begrijpen.

Alleen toen veranderde langzaamaan de toon van het boek en kwam de kanker een steeds grotere rol spelen. De ziekenhuisbezoeken, de chemo, de bestralingen, de haaruitval, de langzame achteruitgang met oplevingen. Allen zijn me bekend van het laatste levensjaar van mijn moeder wat ik van zeer dichtbij heb meegemaakt, tot en met de euthanasie aan toe. Daardoor werd bij het lezen van dit ziekteproces van deze jonge vrouw, heel veel herinneringen bij mij opgeroepen. Misschien juist ook wel omdat de hoofdpersoon ook precies deed wat nodig was, net zoals ik bij mijn moeder als vanzelfsprekend handelde omdat de situatie er om vroeg. Dat zijn momenten waarin niet nagedacht wordt maar je er voor elkaar bent.

Zo werd het lezen van dit boek een nogal emotionele reis van mijn hedendaagse wanhoop over samenleven met mensen die heel anders in het leven staan en waarmee ik geen contact kan krijgen tot de droevige en waardevolle laatste maanden met mijn moeder.

Achterin het boek staat dat er in het oorspronkelijke script vooral veel geschrapt is in het onbegrijpelijke debutanten gefilosofeer over het leven. Misschien had ik dat juist nog wel boeiend gevonden en wellicht toch nog wat meer van mensen uit de marketingwereld kunnen leren begrijpen. Maar misschien ook wel niet.   

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...