maandag 11 september 2017

#50books - 2017.37 Benauwd en misselijk

In dit vijfde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Martha Pelkman die dit jaar de vragen stelt.


En de zevenendertigste vraag van 2017 is:   
Van welk boek dat je hebt gelezen, kreeg jij nachtmerries?

Of het echt nachtmerries zijn geweest in de letterlijke zin van het woord, weet ik niet zeker. Maar dat ik me er fysiek misselijk en Spaans benauwd door heb gevoeld, staat me nog levendig voor ogen.

En dan gaat het om een specifiek hoofdstuk uit American Gods geschreven door Neil Gaiman. Hierin is zeer gedetailleerd en levendig beschreven hoe het is om als slaaf samen met honderden andere slaven onderin een schip vervoerd te worden. Natuurlijk wist ik al lang dat er slavenschepen zijn geweest en dat daar velen bij omgekomen zijn. Net zoals dat ik op school had geleerd dat er vele Joden per trein naar concentratiekampen zijn gebracht om daar massaal te worden uitgemoord.  Feiten die me wel ongemakkelijk deden voelen maar nog geen impact hadden.

Om dan te lezen hoe het werkelijk in zo'n schip geweest is. Door te lezen hoe dat voelt, het zelf te beleven om zo geestelijk en lichamelijk vernederd te worden, dat is iets dat ik nooit meer van me af heb kunnen schudden. Net zoals na het lezen van Is dit een Mens? van Primo Levi die zijn concentratiekampervaringen heeft beschreven.

Dit is waar mensen toe in staat zijn om andere mensen aan te doen en daar blijf ik rillingen van krijgen.



2 opmerkingen:

Unknown zei

Ja, daar ben ik ook altijd weer verbaasd over: wat mensen ander mensen kunnen aandoen. Zo gruwelijk... En volgens mij heb je dat boek van Neil Gaiman net uitgelezen? Of vergis ik me?

Niek zei

Je haalt me door de war met Ali. :-)
Maar ik heb wel dit jaar de televisieserie gekeken die op dit boek gebaseerd is. Daarin was de slavenscène ook behoorlijk erg maar minder dan in het boek.

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...