zondag 17 september 2017

Clarkesworld Magazine Issue 79 April, 2013

In het 79ste nummer van Clarkesworld Magazine, een uitgave uit 2013, zes korte verhalen van zeer verschillende lengtes en vier non-fictie artikelen.

Doordat het ene verhaal vier bladzijden besloeg en het andere tweeëndertig, begon ik me af te vragen wat de lengte van een verhaal voor invloed heeft op de beleving van de inhoud. Wanneer een verhaal namelijk heel kort is, kon ik me indenken dat ik het ook weer zo vergeten zou zijn terwijl bij een langer verhaal daar veel minder kans op is omdat ik daar dan meer tijd aan besteed. Dus een langer verhaal zou dan meer impact hebben.
Dit is echter helemaal niet waar. De impact zit hem zeker niet in de lengte en zo goed als alleen in de inhoud van het verhaal zelf en hoe dat gebracht is.

Zo vond ik het negen bladzijden durende verhaal Melt With You van Emily C. Skaftun behoorlijk indringend met de in vlammen opgaande speelgoedfiguren waarin vlak daarvoor nog organische wezens waren geïncarneerd. Een verhaal over eeuwig leven in wat voor vorm dan ook.  
Spar (The Bacon Remix) van Kij Johnson was slechts vier bladzijden en daar begreep ik werkelijk niet van wat daar nu interessant aan kon zijn. Een voortdurend spek etende bemanning van een reddingsloep. Voor mijn gevoel ontging mij geheel waar dit over ging en heeft het niets anders dan een spekgeur bij me achtergelaten. Ik kon mijn aandacht er dan ook nauwelijks bijhouden.

Het verhaal met veertien bladzijden, No Portraits on the Sky geschreven door Kali Wallace, deed me ook al niets. Er wordt een spinnenwereld geschetst met een nieuw soort leven. Het idee verder is mij niet duidelijk geworden en wat ik er wel van meekreeg, kon mij niet boeien.

Daarentegen was Robert Reed zijn Guest of Honor een juweeltje. Onsterfelijken willen niet het risico lopen toch te sterven en laten daarom compilaties, menselijke wezens opgebouwd uit tig andere mensen, gevaarlijke avonturen beleven. Vervolgens wordt de compilatie uit elkaar gepeuterd en krijgt ieder een deel van die ervaringen. Meesterlijk idee om de verveling die onsterfelijken te wachten staat, het hoofd te bieden. Robert Reed had dertig bladzijden nodig om dit vanuit de ervaring van een compilatie te vertellen en er was geen bladzijden dat ik me verveelde. 

Oftewel lengte is echt van geen enkel belang. 



Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...