zondag 18 februari 2018

Clarkesworld Magazine 85 October 2013


In deze Clarkesworld Magazine van oktober 2013 staan vijf korte verhalen en vier non-fictie artikelen.

Over alle verhalen kan ik wel wat zeggen maar ik pik er toch drie uit.
Dale Bailey vertelt over het monster van de Black Lagoon in  The Creature Recants. Het monster krijgt de hoofdrol in een film waarin hij als afschuwwekkend wezen verliefd wordt op de hoofdrolspeelster met alle gevolgen van dien. Op een of andere manier riep dit verhaal sentiment uit het verleden op waar ik verder geen woorden voor heb maar wel een diep ver weg gevoel. Toch mooi als een verhaal ook woordeloos kan raken.

The Ki-anna is een verhaal geschreven door Gwyneth Jones waar de kwestie wordt aangeroerd dat wij als mens door het eten van vis in wezen onze verre voorvaderen opeten. Deze invalshoek had ik nog nooit eerder gehoord en ik was er aangenaam door verrast. Hoe kan het dat vegetariƫrs dit argument nog nooit eerder gebruikt hebben?

En dan opeens een verhaal van George R.R. Martin genaamd A Night at the Tarn House. Zijn serie A Song of Ice and Fire vind ik briljant en ik was dan ook heel benieuwd hoe hij het in een andere omgeving in een kort verhaal eraf zou brengen. Het werd een zeer aangename verrassing. Woooow, wat een verhaal. Binnen de kortste keren ben je als lezer bekend met allemaal nieuwe wezens en personages. Ieder met hun eigen motieven en streken. Op het moment dat ik dacht te weten hoe het verder zou gaan, nam het alweer een andere wending. Zo blijkt maar weer hoe een groot schrijver George R.R. Martin is. Een grote aanrader als je van fantasy houdt met een een ruw randje.



Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...