maandag 5 februari 2018

Girl Genius Volume 12: Siege of Mechanicsburg - Phil & Kaja Foglio

Alweer het twaalfde deel van Girl Genius. En zoals de titel al zegt gaat dit deel om de bezetting van Mechanicsburg. Nu speelt het verhaal al een behoorlijk lange tijd af in en om het kasteel en ik kreeg bij dit deel wel een beetje een vermoeidheid wat betreft de strijd van alle partijen en begon ik me af te vragen hoe lang dit nog door zal gaan. Met wat speuren ontdekte ik dat de eerste dertien delen vallen onder het originele avontuur en dat er vervolgens verder gegaan wordt met The Second Journey of Agatha Heterodyne. Dat stemt mij optimistisch. Er gaat een afronding komen en vervolgens een nieuw begin. Wat mij betreft precies op tijd.

In dit deel wordt Agatha eindelijk als de lady Heterodyne erkent en Gil als de Baron Wulfenbach, nou ja, als zijn vader dood was gebleven. Ha!
Verder hebben de makers zich weer heerlijk uitgeleefd in beeld en taal. Zo worden we getrakteerd op kannonnenpakjes, dropwalls (muren die letterlijk uit de lucht komen vallen), de grote held Tryggvassen met zijn spraak in geheel eigen lettertype, subterranean mechanerwhals die uit de grond komen zetten, een stormram die letterlijk uit een reuzenram bestaat, vechtende draken die niet op hun mondje gevallen zijn, verschillende soorten ridders van Jove en nog veel meer.

Op de laatste pagina van dit deel doet Agatha de allerlaatste poging om Mechanicsburg te redden en dit eindigt met een enorme BOEM.
Dat belooft wat voor het volgende deel.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...