zondag 3 juni 2018

Prey - Michael Crichton

Dit is nu typisch zo'n boek waarin ik begon te lezen en gelijk niet meer wist dat ik aan het lezen was. De bladzijden sloegen als vanzelf om en het verhaal was de werkelijkheid waarin ik op dat moment leefde. Oftewel een zeer natuurlijk geschreven science fiction verhaal waar de spanning van elke bladzijde afdroop.

Het idee van ontsnapte nanodeeltjes die geprogrammeerd zijn om zwermgedrag te vertonen, is wellicht niet eens zo origineel. Maar het is wel het frame waarin de verschillende personages geschetst kunnen worden. En dat is wat Michael Crichton schitterend doet. Alle personages zijn mensen van vlees en bloed die wanneer je naar buiten stapt zo op straat kunt tegenkomen. Het is heel natuurlijk waarom bepaalde mensen handelen zoals ze handelen. En daar waar het niet vanzelfsprekend is, is het punt waarop het spannend wordt.

Bij even wat internetsurfen kom ik er achter dat hij ook veel voor televisie heeft geschreven. Dat kan wel eens verklaren waarom de mensen zo menselijk zijn. Als ik nog eens wat van hem tegenkom, koop ik het zeker.

2 opmerkingen:

Erik Scheffers zei

Hoi Niek, Michael Crichton heeft oa. "Jurassic Park" en "The lost world" geschreven waarop de films van Spielberg gebaseerd zijn. Volgens mij is hij een nogal productief schrijver van thrillers en science fiction. Groetjes, Erik

Niek zei

Dat had ik ook op internet gevonden. Hij leeft al een tijdje niet meer maar nu worden er zelfs hele nieuwe televisieseries op zijn ideeën gebaseerd zoals bijvoorbeeld Westworld, een serie naar mijn hart. Een behoorlijk invloedrijk persoon in de SF-wereld. Toch apart dat ik zijn naam wel eens had gehoord maar nog nooit wat van hem had gelezen. Dat is nu goed gekomen.

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...