maandag 28 mei 2018

Sampler literair talent anno morgen


De uitgeverij Das Mag besloot te stoppen met Das Magazin, een tijdschrift met literaire korte verhalen en illustraties. Eerlijk gezegd heb ik daar nooit wat van gelezen maar ik heb wel het vermoeden dat het van hoge kwaliteit was. De opvolger van dit tijdschrift lijkt Sampler te zijn. Een uitgave die ik als boekabonnee gratis in mijn brievenbus kreeg. Een verzameling van acht verhalen door Nederlandstalige jonge auteurs. Wat mij betreft een prima uitgave en heel leuk om op deze manier kennis te maken met acht schrijvers waar ik nog nooit van gehoord had.

De illustraties door Joost Stokhof op de kaft en aan het begin van elk verhaal, zijn zeer treffend. Ze lieten me even iets langer kijken omdat ik zeker wilde weten dat wat ik dacht te zien ook afgebeeld is. Daardoor kwamen details nog beter onder mijn aandacht. Interessante manier van verbeelden.

De verhalen zelf vond ik over het algemeen van hoge kwaliteit. Soms wel een beetje te gezocht in mijn beleving zoals Sarah Arnolds die haar verhaal Niet Klagen in de jij-vorm heeft geschreven. Soms briljant wat betreft het idee zoals Jacco Doppenberg zijn Klein Python waarin een klein, mager meisje mee gaat doen aan hamburger-eet-wedstrijden. Soms heerlijk absurdistisch zoals in Testbeeld van Peter Buurman. En soms rechtstreeks uit het leven zoals in De Geschiedenis van mijn Seksualiteit geschreven door Sofie Lakmaker. En zij maakt dan ook nog eens gebruik van een eigen schrijfstijl zoals het onderstrepen of in italic weergeven van woorden.

Het boeiende vind ik ook dat het duidelijk verhalen uit onze hedendaagse tijd zijn.  Alle schrijvers hebben een eigenheid en dat maakt het interessant. Van zeker de helft van deze schrijvers hoop ik dan ook in de toekomst nog eens wat te lezen. Ben je een liefhebber van Nederlandstalige korte verhalen, laat je dan verrassen. Een financiële buil kun je in ieder geval niet opdoen want het kost slechts 5 euro.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...