zaterdag 26 mei 2018

De Oerpolder - Hylke Speerstra

Een dagje Leeuwarden bracht in mij de wens naar boven om een boek van een Friese schrijver te willen lezen. Altijd boeiend om iets eigens uit een streek te kunnen meebeleven. Alleen ben ik het Fries zelf niet machtig dus kocht ik de vertaling van De Oerpolder: Het boerenleven achter de dijken.

In dit boek verhaalt Hylke Speerstra van het leven in de Heidenschap, een streek ter zuidzuidoosten van Workum, in de 19de eeuw. Hij heeft dit gedaan aan de hand van dagboekfragmenten en andere geschiedkundige stukken die over dit gebied in deze tijd gaan. Wat hij niet wist, heeft hij er voor de leesbaarheid bij verzonnen en zo leest het boek als een roman.

Wat mij het meeste is bijgebleven is de voortdurende dreiging van dijkdoorbraken waar het land vervolgens jaren van moet bijkomen. De winters lijken allemaal bitterkoud met veel ijs. Periode van hitte lijken veel minder voor te komen. De armoede is ook enorm. En wat te denken van het onrecht van de grote ongelijkheid tussen herenboeren en de pachters. Of de grote kinder- en moedersterfte in het kraambed. Daar kon geen enkel geloof tegenop.

Wanneer ik bedenk dat dit slechts tweehonderd jaar geleden zich afspeelde, er een ware metamorfose heeft plaatsgevonden in ons land. Want wat zijn we nu rijk en gezond en zijn er gelijke rechten gekomen voor alle inwoners in ons land. Alleen al om dit beetje realiteitsbesef is het een goed idee boeken als deze te lezen.

1 opmerking:

JannieTR zei

De familie van mijn vaderskant is puur Fries en uit de verhalen van mijn grootmoeder weet ik ook iets van hun armoede. Ik denk dat ik dit boek ook maar moet lezen. Dank voor je tip!

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...