maandag 15 oktober 2018

Clarkesworld Magazine Issue 144 September 2018

In dit septembernummer zes korte verhalen van ieder rond de twintig bladzijden en vier non-fictie artikelen.

Bij het eerste verhaal twijfelde ik nog of ik wel lid wil blijven van dit maandelijkse tijdschrift. De laatste tijd vond ik de verhalen wel aardig maar werd er niet wild enthousiast van. Na het lezen van het tweede verhaal van dit nummer begon ik toch weer geïnteresseerd te raken. En bij het derde verhaal, Dandelion geschreven door Elly Bangs was ik alweer om. In dit verhaal is het een archeologische vondst die drie generaties onderzoekers beïnvloedt doordat zij blijven onderzoeken wat het is en wat dit doet met hun relatie onderling. Daarnaast gaat het ook nog over de hoop of juist doem voor de mensheid in de toekomst. Van alles in een kort verhaal waarbij ik als lezer ook weer even met mijn neus wordt gedrukt op de mogelijke reacties van de mensheid op het onbekende.

Luo Longxiang maakte me weer enthousiast met The Foodie Federation's Dinosaur Farm. Dinosaurussen die opnieuw tot leven zijn gewekt om te houden als vee voor de vleesindustrie. Je moet er maar opkomen. De filosofie van de dinosaurussen zelf is nog boeiender. Lezen dus.

In de The Mighty Slinger geschreven door Karen Lord en Tobias S. Buckell krijg je als mensheid hoop omdat het laat zien hoe het vertrouwen in een samenwerkingsverband op zeer lange termijn uiteindelijk tot het goede gaat leiden. Misschien wat erg romantisch bedacht maar toch blijft het spannend tijdens het lezen.

En ook het laatste verhaal, Mayfly door Peter Watts en Derryl Murphy deed mijn ouderwetse science fiction hart weer harder kloppen met een echtpaar dat een artificieel kind opvoedt. 

Een prima editie om mij niet meer te doen twijfelen dat dit blad verhalen van hoge kwaliteit brengt en mijn belangstelling voor het genre science fiction en science fantasy nog steeds niet tanende is.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...