dinsdag 27 augustus 2019

Materiaalmoeheid - Marek Šindelka


Het eerste boek van Marek Šindelka uitgegeven door Das Mag heet Anna in Kaart Gebracht, waar ik zeer positief verrast door was. Bij het lezen van Materiaalmoeheid stond me dat niet meer helder voor ogen dus had ik er verder geen verwachtingen van.

Ik heb het boek in een dag gelezen, iets wat ik zelden doe. De eerste helft in de trein van Amsterdam naar Enschede en de tweede helft op de terugweg. Oftewel het las relatief makkelijk weg. Het taalgebruik is natuurlijk en valt tijdens het lezen niet op. Daardoor werd mijn aandacht meer getrokken naar de inhoud.

En daar ging het mis. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van twee jonge broers die elkaar kwijtraken bij hun vlucht uit Syrië naar Europa. Natuurlijk een zeer actueel onderwerp. Maar wat mij bleef steken was de manier waarop deze gruwelijke geschiedenis verteld wordt, alsof het om een spannend fantasyverhaal gaat waarin vaak moeilijke reizen worden beschreven en de hoofdpersonen door allerlei gevaren worden bedreigd. Het hield me op afstand van de realiteit.


Ook snap ik niet goed waarom een Tsjechische schrijver dit verhaal wil vertellen. Misschien dat hij er meer mee te maken heeft dan ik weet. Maar boeken die ik heb gelezen van schrijvers die het een en ander hebben meegemaakt, komen op mij heel anders over.

Zo enthousiast ik over Anna in Kaart Gebracht was, zo teleurgesteld ben ik over dit boek. Zonde.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...