zondag 18 augustus 2019

Old Man's War - John Scalzi

De naam John Scalzi hoor is al meerdere jaren met veel bewondering en enthousiasme uitgesproken worden. Enkele jaren geleden las ik een boek van hem dat gebaseerd was op de Red Shirts uit de originele Star Trek serie. Een zeer vermakelijk boek maar ik was er niet door gegrepen. Toen wist ik nog niet wat ik nu weet.

Per toeval kocht ik Old Man's War, het debuut van John Scalzi en wat nu het begin van een serie boeken blijkt te zijn, boeken die niet zo zeer een serie zijn met dat je als lezer met smart zit te wachten hoe het verder gaat maar meer als in dat het in hetzelfde universum afspeelt (als ik het goed heb begrepen en ik hoop het maar want geserialiseerde boekenreeksen spreken me eigenlijk niet meer zo aan).

Ik begon te lezen en was direct geïntrigeerd door het gegeven dat een vijfenzeventig jarige zich opgaf als vrijwilliger om mee te doen aan een oorlog in de koloniën (waarmee niet landen op aarde bedoeld worden maar andere voor de mens leefbare planeten). En vervolgens ontrolde daar een verhaal voor mijn ogen dat zowel even origineel als natuurlijk aanvoelent. Het is bijna onvoorstelbaar dat nog niet eerder iemand het universum heeft geschapen dat John Scalzi voor de lezer schets omdat het zo bekend aanvoelt.

Het is niet alleen het gegeven van mensen die een redelijk volledig leven hebben gehad die zich nu inzetten om de mensheid te beschermen maar ook de manier waarop menselijke motivatie is beschreven dat het boek zo ijzersterk maakt. Iedereen die in beeld komt, is een mens of wezen van het figuurlijke vlees en bloed waar ik direct in geloof. Nergens wordt het plat of te fantasievol. Het is wat mij betreft science fiction in de hoogste categorie. En nu snap ik ook al die lovende woorden die ik in het verleden over hem las.
En tja, nu zit er niets anders op dan ook andere boeken uit dit universum op te sporen en te gaan lezen.

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...