woensdag 25 december 2019

De Bananengeneratie - Pete Wu


Een onderwerp waar ik uit mijzelf nooit aan gedacht hebt, Chinese Nederlanders van nu. Door het lezen over deze mensen van binnenuit is deze blinde vlek in het daglicht gezet.

Chinezen zijn over het algemeen vrij onzichtbaar in onze samenleving. Ik heb wel eens gelezen dat Chinezen nauwelijks integreren maar omdat ze ook verder geen problemen geven hier geen aandacht aan wordt gegeven zoals bij andere culturen die in Nederland komen wonen. In dit boek komt naar voren dat dit zeker voor de eerste generatie geldt maar dat voor de tweede generatie dit wel anders ligt.

In dit boek vertelt Pete Wu dat hij zich altijd Nederlander heeft gevoeld maar dat het de omgeving is die hem zijn anders-zijn in het gezicht werpt. Een anders-zijn waar hij zich ongemakkelijk bij voelt. Dit komt omdat hij een banaan is, geel van buiten en wit van binnen. Hij is zelfs zo wit van binnen dat hij de Aziatische kant voor een groot deel vermeden heeft en in dit boek gaat hij juist daarmee de confrontatie aan.

Ik vind het heel interessant om zijn persoonlijke worsteling met dit onderwerp te volgen en ook al wist ik het wel, toch nog best geschokt ben over hoe minachtend er over Aziaten gedacht en gesproken wordt. Zoals wat te denken van homo datingsites waarop expliciet mannen aangeven no asians. En de eindeloze grappen over Chinese restaurants.

Een boek dat bijdraagt aan meer begrip.

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...