donderdag 26 december 2019

Rivers of London: Body Work - Aaronovitch, Cartmel & Sullivan


De Rivers of London boeken van Ben Aaronovitch lees ik altijd met veel plezier. Ik was dan ook benieuwd of dit in een stripvorm net zo goed werkt. En na het lezen van Body Work kan ik dit met een jazeker bevestigen.

Net als wanneer een boek verfilmd wordt, is het bij een verstripping ook even wennen aan hoe de personages worden weergegeven. Het is altijd net even wat anders dan hoe ik ze in mijn hoofd voorgesteld had. Maar een aantal kenmerken komen voldoende overeen om niet storend te zijn.
Er is slechts een personage waar ik wel moeite mee had om deze gevisualiseerd te zien en dat is Molly, het spook, de huishoudster van inspecteur Nightingale. Al wordt haar chronische chagrijn erg goed verbeeld, toch had ik haar veel spookachtiger in mijn hoofd dan hoe ze nu getekend is.

De tekenstijl spreekt mij ook niet heel erg aan. Het is allemaal te gladjes waardoor het juist levensloos en tweedimensionaal wordt. Iets wat denk ik komt omdat er steeds meer op de computer getekend wordt dan met meer levende materialen.

Ik vroeg me nog wel af hoe goed dit te volgen is wanneer je de boeken niet gelezen hebt. Er is dan wel een korte introductie over de wereld van Peter Grant maar zonder verdere kennis mis je toch de details, denk ik.
Het verhaal daarentegen zit weer prima in elkaar en is zeker de moeite waard als je van detective verhalen met een magische inslag houdt.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...