zondag 20 december 2020

Gloei - Edward van de Vendel

Een boek met 21 portretten van jongeren tussen de 15 en 22 jaar uit de regenboogfamilie. Ieder geïntroduceerd met een gedicht en een getekend portret gevolgd door een interview. Een opzet die in mijn ogen door deze afwisseling heel sterk werkt.

Het waren als eerste de getekende portretten van de hand van Floor de Goede die me naar dit boek trok en in de tweede plaats het onderwerp. Het boek is oorspronkelijk helemaal niet voor mij als begin vijftiger bedoeld maar voor jongeren die ook uit de regenboogfamilie komen en de mensen in hun omgeving.

Als iemand die zich nooit ook maar ergens bij heeft voelen horen, voel ik me wel aangetrokken tot minderheden en de zogenaamde afwijkingen in de maatschappij. Nu kom ik uit een omgeving en bevind ik me nog steeds in een omgeving waar iedereen is wie die is en nooit moeilijk over gedaan is. Het verbaast me dan ook hoe jongeren nog steeds zo ongelooflijk worstelen met dat ze anders zouden zijn dan anderen en daarvoor uit de kast moeten komen. Het hele begrip uit de kast komen, is in mijn beleving gigantisch achterhaald. Pijnlijk dan ook om te lezen hoe dit bij veel jongeren (en ik vrees ook ouderen) nog steeds  zo leeft.

Wat mij betreft een interessant boek voor wie meer wil weten wat er zoal om kan gaan in de hoofden van de huidige LHBTQIA+-jongeren in Nederland.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...