maandag 8 november 2021

Clarkesworld Magazine Issue 181 October 2021

Het oktobernummer van Clarkesworld Magazine viert haar 15-jarig bestaan met zeven science fiction verhalen en vier non-fictie artikelen. 

De kaftillustratie leek mij eerst een gewoon science fiction plaatje van een ruimtevaarder in een ruimtepak. De titel Mermay 2021 bracht mij echter op andere gedachten. Interessant hoe Alexander Thümler hiermee zijn eigen illustratie beïnvloedt.

Wederom een bijdrage van de Nederlandse Bo Balder. In The Answer Was Snails laat ze ons voelen hoe het is om gevangen gehouden te worden in een terrarium. Naast dat de ontsnappingspoging heel spannend wordt weergegeven, is het de akelige realisatie op het einde dat een extra indruk achterlaat.

Through is geschreven door Eric Fomley and Rich Larson, een Amerikaans-Nigerese samenwerking. Samen een verhaal bedenken lijkt mij heel inspirerend maar van het ook daadwerkelijk samen schrijven kan ik moeilijk een beeld vormen. Dit verhaal is is wel bovenmatig goed gelukt.
Ik maakte kennis met een gevangene waarvan het langzaam bekend wordt dat hij een vreselijke misdaad op zijn geweten heeft. Niet voor niets dat hij zo zwaar bewaakt is opgesloten. Beetje bij beetje wordt losgelaten wat er daadwerkelijk gebeurd is. En wat ik heel knap vind, is dat ik nergens kon raden welke kant het opging. Voortdurend bleef ik zelf in een staat van het hier en nu in dit verhaal. Mooi.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...