maandag 4 februari 2013

Barbara weet het beter - Barbara Stok


Barbara weet het beter was een wekelijkse strip in het Dagblad van het Noorden. Daarvan zijn een aantal uitgekozen en in dit boekje verzameld. Ook staan er Tips in die zij maakte voor de Hanze (krant van de Hanzehogeschool). Alle strips bestaan uit een bladzijde en vaak ook uit slechts een plaatje.

Zowel de wereldproblematiek als kleine problemen worden door Barbara opgelost met een dosis droge humor. Ik kan me indenken dat dit goed werkt als je wekelijks een stripje voorgeschoteld krijgt. Onbeheerst als ik ben, heb ik echter een aantal achter elkaar zitten lezen en dan is het steeds terugkerende patroon erg makkelijk te herkennen en kun je bijna zelf de grap van te voren al bedenken.
Barbara Stok vind ik een stuk sterker als ze haar persoonlijke ervaringen verstript omdat daar meer verrassende wendingen in zitten.

2 opmerkingen:

Ninia zei

Jammer. Ze valt dus een beetje door de mand. Je persoonlijke ervaringen verstrippen, dat is een mooie uitdrukking die ik nog niet kende.

Niek zei

Door de mand vallen is wellicht een te zware uitdrukking. In de ene vorm kan iemand sterker zijn dan in de andere vorm. En het kan ook aan mijn smaak liggen natuurlijk.
Verstrippen als woord heb ik niet zelf bedacht, helaas. Het is een wel vaker gebruikte term en valt vooral bij autobiografische strips maar ook in bijvoorbeeld in het leven van Vincent van Gogh wat Barbara Stok verstript heeft. :-)

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...