maandag 11 februari 2013

De Celestijnse Belofte - James Redfield


Het boek dat in de jaren negentig zoveel stof heeft doen opwaaien, stond mij in mijn kast aan te gapen nadat ik het boek over de Meesters uit het verre Oosten had gelezen. Want dit boek beloofde mij een spiritueel avontuur. Het staat zelfs letterlijk op de voorkant.

Uiteindelijk is het meer avontuur dan dat het werkelijk spiritueel is. Al na het eerste hoofdstuk wist ik dat in dit boek niet een antwoord gegeven zou worden op diepere levensvragen. De schrijfstijl maakte het er al niet veel beter op maar daarbij houd ik nog even een slag om de arm omdat dit deels ook kan komen door de vertaling. Vele clichés volgen elkaar op en zijn hooguit vermakelijk.
Wanneer dit boek gelezen wordt met de verwachting een spannende roman in handen te hebben, kan men een leuk aantal uurtjes doorbrengen. Mijn verwachting dat er dieper meer te halen zou zijn, bracht mij de grote teleurstelling.

Interessant is nog wel dat in de jaren negentig dit boek een enorme hype is geweest. Het manuscript waar het verhaal om draait voorspelt dat in het laatste decennium van de 20ste eeuw er een grote verandering op spiritueel vlak in de mensheid zou plaatsvinden.  En daarmee geeft het heel goed weer wat er in de jaren negentig leefde en waar veel mensen naar op zoek waren in die tijd. In dat licht is het zeker boeiend om te lezen.

Als laatste nog even de titel. Oorspronkelijk heet dit boek The Celestine Prophecy. Dit zou vertaald kunnen worden met de Hemelse Voorspelling. Er is voor gekozen het De Celestijnse Belofte te noemen en daarmee is in mijn beleving een heel verkeerd idee gewekt over waar dit boek over gaat. Er wordt namelijk nergens niets beloofd.

6 opmerkingen:

Ninia zei

We hebben het al een tijdje over het eerste inzicht en ik was benieuwd wanneer het tweede inzicht op de proppen zou komen. En ineens zijn alle (negen?) inzichten er doorheen gejaagd. Voor mij dus ook een beetje teleurstellend :)

Dan nog een technische opmerking over je blog. Je hebt een prachtige achtergrond, maar het lijkt te bewegen door optisch bedrog en ik word er helemaal tureluurs van. Ik weet niet of anderen er ook last van hebben, maar ik signaleer het maar even (heb het in drie browsers geprobeerd met zelfde resultaat)

Niek zei

Nu ben ik in het werkboek begonnen dat bij deze roman hoort dus wie weet dat ik je dan nog wat meer over de andere acht inzichten kan vertellen. Ik ben alleen bang dat je er niet veel verheugder over zal worden.
Wil je het echt weten? Lees dan verder. Zo niet, stop dan hier met lezen.

Het gaat om energiestromen, gedragspatronen die aangeleerd zijn in de jeugd en manipulatie van mensen onderling (goed- en kwaadschiks). Uiteindelijk kunnen mensen zichzelf in zo'n hoge trillingsfrequentie brengen die zij rechtstreeks in de hemel kunnen komen (zou ook de verklaring zijn voor het verdwijnen van alle Maya's, die zijn in een keer met zijn allen overgestoken). Grappig wel dat een aantal van deze zaken en dan met name die trillingsfrequentie ook in het boek van de Meesters voorkomt.

O ja, over mijn blogachtergrond. Bij beweegt er niks. Ik kan het me wel voorstellen want het zijn streepjes. Kun je hierdoor de tekst ook minder goed lezen of zijn het alleen de stroken er naast? Dit is een vast sjabloon. Ik had eigenlijk geen zin meer om zelf nog te knutselen.

Ninia zei

Het zijn alleen de stroken ernaast, dus de txt is goed leesbaar, maar ik wil hier zo kort mogelijk vertoeven. Ben er nogal gevoelig voor.

Goh die Maya's zeg. Ik kijk er van op.
Kwam een tijd geleden een oude kennis tegen die zei dat we in een bijzonder jaar zaten (2012) Ik vroeg hoezo dan? Hij zegt: we gaan met z'n allen naar een hoger trillingsgetal. Ik had er veel schik over, maar nu begrijp ik het pas: we krijgen een herhaling van het Mayagebeuren.

Niek zei

Wat jammer nu dat je zo uit je balans gebracht wordt door dit sjabloon. Omdat jij de trouwste lezer en reageerder ben, ga ik natuurlijk voor je op zoek naar een betere passende vorm zodat jij hier wel graag blijft komen.

En jaja, die Maya's wisten wel waar de klepel hing. En die oude kennis van jou ook. We gaan trillen!

Ninia zei

Dit sjabloon is heel wat rustiger voor de ogen. Dank je wel :)
Ik weet niet of ik nou zo thrilled ben dat we gaan trillen, we wachten het maar af terwijl jij in je werkboek bezig bent.

Niek zei

Fijn dat je dit meer ontspannen kunt lezen.

Nu heb ik vandaag me in de trillingen van de televisie geworpen en niet in die van het werkboek dus geduld is geboden. Mij lijkt met zijn allen trillen best knus.

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...