zaterdag 12 april 2014

#50books - 2014.14 Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt

Elke week een nieuwe boekenvraag in het kader van #50books dit jaar verzorgd door DrsPee. De veertiende vraag is

Als je een boek zou zijn, welk boek zou je dan zijn?

Een vraag waarbij niet een-twee-drie een antwoord in mij omhoog schoot. Wel wist ik gelijk dat het geen manga, strip, kinder- of jeugdboek en dichtbundel zou zijn maar een literair boek. In zo'n boek zou mijn strijd met het bestaan uitdrukking gegeven worden.

Maar ik besta uit meer dan deze voortdurende worsteling. Er is ook kinderlijke verwondering, het kraaien van plezier. Het los van de volwassen werkelijkheid genieten van alle mogelijke andere zijnswijzen. Alleen dit gebeurt dan wel in de veilige omgeving van mijn eigen kamer, mijn eigen hoofd. 

Handhaven in de maatschappij lukt door regelmaat, door mensen om mij heen die me hier op aarde houden.

http://www.ludwigsmachine.com/image/79649111304

En met al deze gedachten kwam ik als vanzelf uit bij een van mijn jeugdliefdes uit de Nederlandse literatuur: Maarten Biesheuvel. Het is te lang geleden om te weten in welk boek precies welk verhaal staat. Wel weet ik dat er in die verhalen de sfeer te proeven is van het strijden, de verwondering en het handhaven zoals wat ik ben.
Reis door mijn kamer is de titel die mij daarmee het meest uitdrukt.
 

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...