dinsdag 8 april 2014

Boeddha deel 6: Ananda - Osama Tezuka

Een nieuw deel en dan ook een heel nieuw personage, Ananda genaamd. Zoals de titel van het boek al doet vermoeden gaat het meer over dit figuur dan over de net verlichte Boeddha. Toch was ik wel een beetje teleurgesteld dat het behoorlijk lang duurde voordat Boeddha zelf weer in beeld kwam.
Aan de andere kant is het verhaal van Ananda die van baby af aan beschermd wordt door een demon die Boeddha haat wel weer zo levendig en vol humor en wijsheden neergezet dat die teleurstelling daarmee ruimschoots verzacht wordt. De sprekende tekeningen en onverwachte wendingen waren wederom subliem en ik zou wat dat betreft iedereen willen oproepen om toch zeker deze hele manga-reeks te lezen.

Wat me in dit deel expliciet opviel is dat er een aantal grappen in zaten die alleen voor Nederlandstalige te snappen zijn. Zoals de vader van Ananda die op een gegeven moment roept dat als iemand ruzie met hem wil zoeken daar nog een hele kluif aan zal hebben. Vervolgens valt er een kluif uit de lucht op zijn hoofd. Ik heb geen idee wat daar voor Japanse tekst gestaan zal hebben maar dat dit toeval is, lijkt me sterk.
Hoge mate van humor is een affiche aan een muur waar een groep mensen voor de tekst staan te lezen. Een daarvan roept "Ik kan geen Nederlands lezen!' Dan word ik zeer nieuwsgierig naar de betrokkenheid van de meester zelf bij deze vertalingen.

De verlichte Boeddha heeft in dit deel heel wat zieltjes gewonnen of hij dat wil of niet. Nog twee delen te gaan en ik heb er alle vertrouwen in dat de enorme hoge kwaliteit van deze manga daarin voortgezet wordt.

2 opmerkingen:

Ninia zei

Bij gebrek aan kennis van het Japans zou je het in het Engels kunnen lezen en kijken wat ze daar met die kluif doen :)
Ananda is dus de eerste leerling van Boeddha. Ik verheug me er nu al op, maar anderzijds ook weer niet, want ik wil er een beetje lang over doen, maar dat valt niet mee. Je vliegt er algauw doorheen.

Niek zei

Ik doe ook mijn best om echt hoofdstuk voor hoofdstuk te lezen en het dan even weg te leggen. Helaas heb ik nog maar twee delen te gaan en nu vind ik het al jammer dat het voorbij zal zijn na het achtste deel.

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...