zaterdag 18 oktober 2014

Ik ook van van jou - Ronald Giphart

Het succesvolle debuut van Ronald Giphart wat ik destijds terzijde heb gelegd omdat het me toen niet kon boeien. Wellicht omdat ik van dezelfde generatie ben en zo anders in het leven stond dan de hoofdpersoon dat het toen verveelde en ik het kinderachtig vond al dat voortdurend geschrijf over seks. Het zou over echte zaken in het leven moeten gaan, vond ik, toen nog heel serieus.

Inmiddels is het zo'n twintig jaren later en lees er nu pas de passie voor het leven in, wat ik destijds tussen en in alle erotische scènes niet had kunnen vinden. Twee studenten gaan in Frankrijk op vakantie kanoën waar grote hoeveelheden alcohol de intentietijd van het moment nog eens versterkt. De hoofdpersoon, een van de twee studenten, onderbreekt deze avonturen regelmatig door terug te denken aan zijn grote liefde Reza, een emotioneel grillig meisje dat hun relatie met haar jaloezie voortdurend op de spits drijft tot het uiteindelijk barst.

In de heldere schrijfstijl zit als vanzelf de humor verborgen. Het voelt vertrouwd aan. We hadden het zelf kunnen zijn die in onze twintiger jaren dit hadden meegemaakt als we niet andere wegen hadden gekozen.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...