maandag 20 juni 2016

Clarkesworld Magazine Issue 117 June 2016

Wederom zes science fiction/fantasy verhalen en vier non-fictie artikelen deze maand in Clarkesworld Magazine.
En weer was er geen enkel verhaal waarvan ik spijt heb dat ik het gelezen heb. De kwaliteit van schrijvers is blijvend hoog en de inhoud op zijn minst prikkelend al is het niet altijd even origineel.

Deze maand zijn er twee stukken die er voor mij uitsprongen.
In de eerste plaats het wat langere verhaal (bijna vijftig bladzijden terwijl de meeste andere verhalen de twintig nog niet halen) vertaald uit het Chinees, geschreven door Zhang Ran, getiteld The Snow of Jinyang. 

Het duurde wel even voordat ik in de stemming van het verhaal kon komen door de voor mij ongebruikelijke namen (Chinezen zullen daar ongetwijfeld geen moeite mee hebben) en de mij onbekende geschiedkundige gebeurtenis. Het speelt zich namelijk af rond het jaar duizend waarbij een stad door vijanden wordt aangevallen en waarvan de vertaler aan het begin heeft uitgelegd dat dit voor elke Chinees een bekend geschiedkundige gebeurtenis is waardoor iedereen weet wie er hoort te winnen.

Dat er op de eerste bladzijde al van internet wordt gesproken, is een bizarre ervaring terwijl je tegelijkertijd in de Middeleeuwen zit. Even verderop wordt een zonnebril geïntroduceerd en daarmee weet je als lezer dat het werkelijk iets mis is. Langzaam bij beetje wordt duidelijk waar deze anachronismen vandaan komen en tegelijkertijd wordt ook een bijna parabelachtig verhaal uitgespeeld waarin een gevangene van drie verschillende machten, drie conflicterende opdrachten krijgt waar hij maar uit moet zien te komen.

Het is niet de ontknoping die het hem voor mij deed. En zeker ook niet de iets te veel uitleg die aan de lezer wordt gegeven alsof de schrijver bang is dat de lezer het niet zou hebben begrepen wat hij bedoelt. Nee, het is het meegenomen worden in het verleden waar het heden zijn invloed op probeert uit te oefenen maar er toch niet echt grip op krijgt

De tweede verrassing was voor mij het interview met Guy Gavriel Kay.  Het was lang geleden dat ik deze naam gezien of aan gedacht had. Vele jaren geleden is deze fantasyschrijver me eens aangeraden omdat hij veelal grijze personages neerzet in plaats van het duidelijke goed en kwaad in de fantasy-wereld. Ik las zijn Tigana en was onder de indruk.

Maar in de loop der jaren ben ik van de fantasy vandaan gegaan en meer de science fiction of science fantasy kant opgeschoven. Het was leuk om een interview met hem te lezen om weer eens herinnerd te worden aan dit genre en ook prikkelde het me om misschien toch ook weer eens zo'n boek op te pakken.




Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...