donderdag 30 juni 2016

#50books - 2016.26 Leesmuziek

In deze vierde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Hendrik-Jan die dit jaar de vragen stelt.
En de zesentwintigste vraag is:
Denk jij bij een specifiek boek aan een bepaald muziekstuk of liedje?

Het eerste dat in mij opschoot bij deze vraag was een vage herinnering aan Vestdijk. Het zal de middelbare school geweest zijn dat ik deze boeken las, kan me niet heugen dat later nog gedaan te hebben, en dat ik ergens vond dat hij veel met muziek had. Het spoorde mij niet aan deze muziek op te gaan zoeken. Evenals boeken van Maarten 't Hart die ik in die tijd las, mij prikkelde om Bach te gaan luisteren. Dat ben ik pas enkele decennia later gaan doen.

Op dit moment schiet mij helemaal geen boek te binnen waarbij ik muziek met een boek associeer of andersom. Terwijl ik vaak wel muziek aan heb staan terwijl ik lees. Geen meezingliedjes maar eerder soundtracks, muziek die speciaal voor film of televisieseries geschreven is en daarmee gemaakt zijn om sfeer te creëren. Minimale muziek zoals door Wim Mertens of juist geluidsmuren zoals uitgevoerd door mijn favoriete band Swans kan ik ook zeer waarderen tijdens het lezen. Al maakt het wel uit wat voor boek ik lees omdat niet elke sfeer past bij elk boek.

Iets anders is nog dat ik wel eens muziek ben gaan luisteren doordat het in een boek genoemd werd. Zoals een klassiek muziekstuk dat in 1q84 van Murakami steeds weer opnieuw terugkeert. Of zoals de band Tuxedomoon waarnaar de ik-persoon luistert in Vader door Karl Ove Knausgård en ik mij ook herinnerde daar in die tijd naar geluisterd te hebben maar niet meer wist hoe het klonk. Dat zijn dan wel de leuke extra's bij een boek.

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...