vrijdag 1 juli 2016

Girl Genius 1: Agatha Heterodyne and the Beetleburg Clank - Phil & Kja Foglio

Het is alweer aardig wat jaren geleden dat ik op internet tegen deze webstrip aanliep en er onmiddellijk door gegrepen was. Jaren heb ik de avonturen van Agatha Heterodyne gevolgd tot ik op een gegeven moment het spoor kwijt ben geraakt. Toevallig stuitte ik van de week weer op deze strip en met de plezierige herinnering die ik er aan had, ben ik opnieuw bij het eerste deel begonnen: Agatha Heterodyne and the Beetleburg Clank.

Gelijk was ik weer betoverd door de geweldige tekeningen met aan de ene kant heel veel  details en aan de andere kant stripeigenschappen zoals bijvoorbeeld overdreven bolle buiken en nadrukkelijke houdingen.
Deze webstrip (die inmiddels ook in boekvorm is te krijgen) valt onder de noemer steampunk waarin de makers zich duidelijk heel erg thuisvoelen. De vele machines met een verscheidenheid aan knopjes, radartjes en moertjes is een lust voor het oog en natuurlijk ontbreekt daar ook niet de vele emmers smeerolie.
Naast de ogenschijnlijke mensen zijn daar ook de Jägermonsters, legerachtige wezens in dienst van Baron Wulfenbach wiens gezichten opengescheurd lijken wanneer ze spreken. Zij zijn geneigd grof gebekt te zijn en zij hebben een zeer zwaar accent die wanneer je de tekst fonetisch hardop leest toch goed kan volgen. Met deze wezens weet je gelijk dat je in een heel nieuw geschapen wereld bent beland.

Dit eerste deel is duidelijk de proloog waarin de hoofdpersonen geïntroduceerd worden met hun specifieke karaktertrekken en de onderlinge machtsverhoudingen worden weergegeven. Agatha Heterodyne wordt beroofd van haar amulet en daarmee start voor haar een heel nieuw leven.

Ik heb gelijk zin om door te gaan naar het tweede deel van deze serie waarvan er inmiddels twaalf zijn en er nog steeds elke week nieuwe bladzijden bijkomen. In al die jaren heeft het absoluut niets aan kracht ingeboet.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...