dinsdag 12 juli 2016

#50books 2016.28 Zomerleeswensenlijstje

In deze vierde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Hendrik-Jan die dit jaar de vragen stelt.
En de achtentwintigste vraag is:
Wat is jouw vakantielijstje?

Het is wel zo dat ik meer boeken lees tijdens de vakantie dan tijdens werkweken maar ik spaar er geen boeken voor op. Dus dan wordt de vraag voor mij eerder wat ik denk in augustus te willen lezen. En daarmee werp ik een blik op mijn plankjes met ongelezen boeken.

Als eerste valt dan mijn oog op The View From The Cheap Seats geschreven door Neil Gaiman.

Neil Gaiman is bekend geworden door zijn briljante fantasie die hij zijn vrije gang heeft laten gaan in verschillende soorten genres, denk aan science fiction, fantasy, sprookjes en vormen, denk aan graphic novel, prentenboek, volwassen roman.
In dit boek staan juist de stukken die juist niets met fantasie te maken hebben maar zijn mening verwoord over een uiteenlopend aantal onderwerpen.

Ik ben heel erg benieuwd of de magie die hij in zijn fictie telkens opnieuw weer waar weet te maken, ook in non-fictie zijn werk heeft kunnen laten doen.
Ook vind ik het best spannend om hier aan te beginnen omdat ik deze schrijver erg hoog heb staan en het wel jammer zou vinden als hij met dit boek onderuit zou gaan.


Het tweede boek waar mijn oog op viel was STYX geschreven en getekend door Peter Pontiac. Het allerlaatste werk van deze misschien wel de bekendste Nederlandse underground striptekenaar.

Terwijl hij aan een akelige ziekte leed waarvan hij wist dat hij daaraan zou sterven, tekende hij aan dit boek over de dood. De vraag was of hij de dood voor zou blijven of de dood hem zou komen halen voordat hij dit af zou kunnen maken. Inmiddels is Peter Pontiac overleden maar hebben we ook dit boek, dus trek zelf je conclusie.

De undergroundstijl en het zeer eigene aan de strips van deze tekenaar vind ik heel aantrekkelijk. En ik ben ook niet vies van het macabere wat hij zo prachtig in detail weet weer te geven. Ik ben dan ook heel benieuwd wat hij over de dood te vertellen heeft.


En als derde zou ik dan kiezen voor The Dark Forest geschreven door de Chinese Cixin Liu.

Dit science fiction boek is het tweede deel van een trilogie. Het eerste deel The Three-Body Problem heeft veel indruk op mij gemaakt. Na zoveel jaren bijna alleen maar Angelsaksische science fiction te hebben gelezen, is het verfrissend om dit genre eens door een andere cultuur ter hand genomen zien worden.

Als eerste is het al een verademing dat de Verenigde Staten eens niet het middelpunt van de aarde is. Ook mooi van het eerste deel vond ik de beschreven recente Chinese geschiedenis. Ik weet maar weinig van dit Aziatische volk en dat maakt het des te interessanter en verrassender. Na zoveel plezier met het eerste deel kan ik bijna niet wachten met beginnen in dit tweede deel.

Nu maar hopen op veel regen zodat ik ongestoord kan lezen.


Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...