maandag 15 mei 2017

#50books - 2017.20 Papier vergaat

In dit vijfde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Martha Pelkman die dit jaar de vragen stelt. 
En de twintigste vraag van 2017 is:
Heeft het papieren (analoge) boek nog toekomst?

http://www.nvgp.nl/handboek/papier/

Papier vergaat. Maar geldt dat niet voor alles?

Gewoontes van mensen veranderen met de voortschrijdende technologieën. Maar het is toch ook gebleken dat niet alle nieuwigheden beklijven. En dat er zelfs soms na verloop van tijd naar oudere technieken wordt teruggegrepen.

Zo ben ik laatst verrast door een jonge collega die in een schrift met een pen aantekeningen zat te maken terwijl we allen met een laptop voor onze snufferd een cursus programmeren aan het doen waren. Ze vond het toch fijner om het op papier te zetten. En dat terwijl ik mijn aantekening direct op de laptop typte.


Ook zie ik collega's hele stapels papier printen van rapporten die ze willen nakijken. Als ik vraag waarom ze dat niet in de digitale vorm doen, krijg ik steevast als antwoord dat ze van het scherm niet zo aandachtig kunnen lezen als van papier. En dat is iets dat ik herken. Vanaf het scherm ben ik geneigd meer wat te scannen terwijl wanneer ik dezelfde tekst op papier voor me heb er meer voor ga zitten en alle woorden aandachtig lees.

En daar zit dan denk ik ook de de toekomst van papier voorlopig nog wel in. Er zijn nog te veel mensen die dezelfde onderscheidende ervaring hebben zoals hierboven beschreven. En zolang dat verschil er is, zal het papieren boek blijven bestaan.

2 opmerkingen:

Carel zei

Vanaf het scherm van de laptop of telefoon leest lastiger dan met een e-reader is mijn ervaring

Niek zei

Die ervaring heb ik ook.
In de werkomgeving wordt echter (nog) niet met e-reader gewerkt.

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...