maandag 1 mei 2017

Lucifer Book One - Mike Carey & Peter Gross

Mijn eerste ontmoeting met Lucifer was in The Sandman van Neil Gaiman. Daar sloeg hij met een klap de deur van de hel achter zich dicht en ging zijn eigen weg. Een gegeven dat schreeuwde om meer. En daar heeft Mike Carey gehoor aan gegeven met deze graphic novel. Maar voordat ik deze in mijn handen had, heb ik eerst nog de versie van deze Lucifer op televisie gezien. En deze bijna wereldvreemde, andersdenkende figuur had al snel mijn hart gestolen. Het was dan ook niet moeilijk om de originele graphic novels te willen lezen.

Maar dat is precies ook waar het mis is gegaan. Want in dit eerste deel waarin de eerste vijftien comics zijn opgenomen, wordt een heel andere Lucifer geïntroduceerd. Niet alleen ziet hij er heel anders uit dan in de televisieserie (bijvoorbeeld sneeuwwit haar in plaats van gitzwart), ook gedraagt hij zich anders. En dat is misschien ook niet zo verwonderlijk want de verhalen gaan in de strip veel meer over het gevecht met andere wezens dan de mensheid terwijl in de televisieserie het juist heel erg over de mensheid gaat. Mijn hoofd steeds nog in de televisieseriestand, had er veel moeite mee om de verhalen te volgen. Ik bleef maar zoeken naar herkenbaarheid. Pas bij de laatste paar comics kon ik deze omkering maken.

En dan is het wel heel erg genieten van deze Lucifer. Hij is dan wel niet zo heel veel in beeld, hij is altijd als hoofdleidraad aanwezig. De verhalen zijn groots in de zin van dat het de hele wereld bestrijkt of de hele hemel en hel. Om het echt op waarde te kunnen schatten, zal ik het nog een keer gaan lezen met dan een betere mindset. In ieder geval weet ik nu wel dat dit de moeite waard zal zijn.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...